Omenan kuoren sisältämä ursolihappo näyttää ehkäisevän lihasten heikkenemistä.

Lihaskunto heikkenee nopeasti esimerkiksi sairastaessa sekä ikääntymisen myötä. Varsinkin iäkäs sairaalapotilas saattaa olla nopeasti lihastensa puolensa liian heikko kotiutuakseen, vaikka varsinaisesta sairaudestaan olisi toipunutkin.

Tekemisen puute surkastuttaa lihakset. Pitkään tutkijat ovat yrittäneet löytää yhdistettä, jolla surkastumista voitaisiin edes hidastaa. Ratkaisu saattaa piillä omenan kuoressa.

Iowan yliopiston tutkijaryhmä etsi ensin geenejä, jotka liittyvät lihasten heikentymiseen. Sitten geenien aktivoitumista tutkittiin soluissa yli 1300 bioaktiivisen molekyylin avulla. Jäljet johtivat luonnolliseen yhdisteeseen, ursolihappoon, jota on suuria määriä omenan kuoressa.

Hiirikokeet lunastivat lupaukset – ursolihappo suojasi niiden lihaksia surkastumiselta. Ja kun ursolihappoa lisättiin terveiden hiirten normaaliin ruokavalioon muutaman viikon ajaksi, niiden lihakset kasvoivat ja veriarvot parantuivat.

Ursolihapolla näyttää siis olevan useampiakin positiivisia terveysvaikutuksia. Vielä vaan ei ole varmaa, vaikuttaako se yhtä tehokkaasti ihmisiin – ja millaisia määriä sitä tarvittaisiin. Sitä tutkitaan seuraavaksi.

Tutkimustuloksen julkaisi Cell Metabolism / Cell Press.