Solu. Kuva: National Center for Microscopy and Imaging Research

Uusi antiviraalisten lääkkeiden vaikutusmekanismi ei lisäisi virusten lääkeresistenssiä.

Genomin laajuinen rna-interferenssitutkimus paljasti ihmisen isäntäsolujen proteiinit, joita influenssavirus tarvitsee lisääntyäkseen. Uusi Naturessa julkaistu tutkimus lupaa uudenlaisia lääkkeitä influenssaviruksia vastaan.

Influenssavirus säilyttää geneettisen materiaalinsa rna-juosteessa, joka kykenee koodaamaan 11 proteiinia. Kun viruksella on näin vähän omia proteiineja, se joutuu kaappaamaan isäntäsolun mekanismeja hyvin moniin tehtäviin elinkaarellaan.

Kytkemällä pois yksittäisiä geenejä ihmisen keuhkoissa yksi kerrallaan Kalifornialaistutkija Sumit Chanda kollegoineen tunnisti 295 ihmisen isäntäsolujen proteiinia, joita virus tarvitsee.

Ryhmä osoitti että 12 tunnistetuista proteiineista on sellaisia, joita sikainfluenssavirus tarvitsee kasvaakseen.

Toiveena on, että löydös voisi auttaa tunnistamaan lääkkeiden kohteita, jotka toimisivat useita viruskantoja vastaan.

Koska ihmisen geenit ovat vähemmän alttiita mutaatioille kuin viruksen geenit, hyökkäyksen kohdistaminen isäntäsoluun voi auttaa taistelemaan yhä kasvavaa ongelmaa - lääkkeille vastustuskykyisten virusten kehittymistä - vastaan.