Yhdistelmäkuva Circinuksen keskeisistä alueista. Chandran havainnot sinisellä, Hubblen keltaisella. SN 1996cr alaoikealla. Kuva: X-ray (NASA/CXC/Columbia/F.Bauer et al); Optical (NASA/STScI/UMD/A.Wilson et al.)

Tähtitieteilijät ovat löytäneet "serkun" oudosti käyttäytyvälle supernovalle.

18 teleskoopin arkistoimat tiedot vahvistivat, että seitsemän vuotta sitten löytynyt kirkas kohde on kuin onkin supernova – ja että se käyttäytyy yhtä oudosti kuin SN1987A: kirkastuu, vaikka pitäisi himmetä.

Tähtitietelijät esittävätkin nyt, että 1996cr olisi 1987A:n "serkku".

"Nämä kaksi supernovaa ovat monin tavoin samankaltaiset, paitsi että uudempi on noin tuhat kertaa kirkkaampi", sanoo 1996cr:n alun perin pongannut tähtitieteilijä Franz Bauer Astrophysical Journal -julkaisussa.

Bauerin kollegan Vikram Dwarkadasin ja muiden teoreetikkojen laskelmien mukaan supernovien poikkeuksellinen kirkastuminen röntgen- ja radioaallonpituuksilla johtuu siitä, että räjähdyksen aiheuttamat shokkiaallot törmäävät tiheään kaasupilveen, joka ympäröi räjähtänyttä tähteä kuin ilmapallon kuori.

Kun 1996cr aikanaan räjähti, kukaan ei huomannut sitä. Bauer huomasi sen ensimmäisenä 2001
Chandra- röntgensatelliitin havainnoista.

Supernovaksi 1996cr vahvistui kuitenkin vasta äskettäin, kun Bauer ryhmineen perkasi muun muassa Chilessä sijaitsevan VLT:n ja teleskooppien tallettamia tietoja. Ilmeni, että räjähdys on tapahtunut 28.2.1995 ja 15.3.1996 välisenä aikana.

Supernova 1996cr sijaitsee 12 miljoonan valovuoden päässä Circinuksen spiraaligalaksissa.

"Näin läheisiä supernovia pääsee tutkimaan vain noin kerran vuosikymmenessä", Bauer huomauttaa.