Onnellisuusketju. Ympyrät ovat naisia, neliöt miehiä ja viivat suhteita (sisarukset mustalla, ystävät ja puolisot punaisella). Sininen kuvaa surullisuutta, keltainen onnellisuutta ja vihreä jotakin siltä väliltä. Kuva: James Fowler, UC San Diego
Onnellisuusketju. Ympyrät ovat naisia, neliöt miehiä ja viivat suhteita (sisarukset mustalla, ystävät ja puolisot punaisella). Sininen kuvaa surullisuutta, keltainen onnellisuutta ja vihreä jotakin siltä väliltä. Kuva: James Fowler, UC San Diego

Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan onnellisuus on kollektiivinen ilmiö, joka leviää sosiaalisten verkkojen kautta kuin emotionaalinen tartuntatauti.

Onnellisuus on ketjureaktio, havaitsivat Harvardin ja Kalifornian yliopiston tutkijat. Kun joku tulee onnelliseksi, se vaikuttaa paitsi hänen ystäviinsä, myös ystävien ystäviin – ja jopa ystävien ystävien ystäviin. Tartuntana saatu olotilan kohennus voi kestää jopa vuoden ajan.

Tiedot perustuvat tutkimukseen, jossa kartoitettiin 5000 henkilön onnellisuutta ja sosiaalisia verkostoja 20 vuoden ajan.

”Osoitimme, että ihmisen emotionaalinen tila saattaa nojata sellaisten ihmisten kokemuksiin, joita tämä edes tunne, professori Nicholas Christakis toteaa.

Mitä lähempänä onnen lähde on, sitä varmemmin onni tarttuu. Esimerkiksi naapuriin onni tarttuu 34 prosentin todennäköisyydellä.

Surullisuus ei kuitenkaan leviä yhtä voimakkaasti sosiaalisissa verkostoissa kuin onnellisuus.

Tulokset julkaisi British Medical Journal.