Kyky saavuttaa orgasmi on osittain geenien säätelemää – ainakin naisilla. Perimän rooli korostuu, jos orgasmi saavutetaan itsetyydytyksellä. Ainutlaatuiset tulokset perustuvat australialaisilla kaksosilla tehtyyn kyselytutkimukseen. Asiasta kertoi tiedelehti Twin Reseach.

Chicagolaistutkijan Khytam Dawoodin johtama ryhmä kysyi 3 000:lta naispuoliselta kaksoselta, kuinka usein he saivat orgasmin itsetyydytyksessä, suuseksissä tai yhdynnässä. Geenivaikutuksen selvittämiseksi joukossa oli sekä identtisiä että ei-identtisiä kaksosia. Identtisillä eli samasta munasolusta syntyneillä kaksosilla on aivan samanlainen perimä.

Tutkimus osoitti, että itsetyydytyksessä orgasmin todennäköisyys oli 51-prosenttisesti kiinni geeneistä. Perimän tärkeä rooli vahvistaa käsitystä, että naisen orgasmilla on ihmisen evoluution alussa ollut jokin tärkeä tehtävä. On mahdollista, että orgasmi auttaa naista pidättämään spermasta suuremman osan hedelmöitystä varten.