Sininen esittää pimeää ainetta Abell 520:n alueella. Violetti on kuumaa kaasua. Kuva: NASA/CXC/UVic./A.Mahdavi et al.; Optical/Lensing: CFHT/UVic./A.Mahdavi et al.

Oudot havainnot galaksijoukkojen törmäyspaikalta syventävät pimeän aineen mysteeriä.

Galaksijoukkojen törmäyspaikka hämmästyttää, sillä siitä löytyi sekä orpoa pimeää ainetta sekä joukko, jossa ei ole pimeää ainetta lainkaan. Havainto haastaa tutkijat tarkistamaan käsityksiään.

Galaksijoukot koostuvat yksittäisistä galakseista sekä niiden välissä olevasta kuumasta kaasusta ja pimeästä aineesta. Pimeä aine on yksi tähtitieteen suurimmista mysteereistä. Se on jotain, joka näyttää vuorovaikuttavan tavallisen aineen kanssa vain vetovoiman välityksellä. Se siis paljastuu, koska sen vetovoima vaikuttaa kirkkaan aineen liikkeeseen.

Joukkojen galaksit näkyvät optisilla kaukoputkilla. Niillä havaitaan myös pimeä aine – vaikkakin epäsuorasti. Pimeä aine kun toimii vetovoimansa takia kuin kosminen suurennuslasi ja taittaa sen taakse jäävien galaksien valoa aavistuksen. Kuuma kaasu puolestaan erottuu röntgenkaukoputkilla.

Pimeän aineen oletetaan pysyvän tilanteessa kuin tilanteessa galaksijoukoissa, mutta nyt tutkittu Abell 520 järjestelmän kolaripaikka haastaa käsityksen. Andisheh Mahdavi toteaa Chandra-röntgenkaukoputken tiedotteessa, etteivät pimeä aine ilman galakseja ja galaksijoukko ilman pimeää ainetta sovi nykyiseen malliin.