Kuva: X-ray: NASA/CXC/MSU/M.Sun et al; H-alpha/Optical: SOAR (MSU/NOAO/UNC/CNPq-Brazil)/M. Sun et al.

Uusi havainto osoittaa, että galaksista irronneessa kaasussa syntyy odottamattoman paljon tähtiä.

Galaksista ESO 137-001 irronneessa kaasupyrstössä havaittiin hämmästyttävä määrä galaksin ulkopuolella syntyneitä orpoja tähtiä.

Hieman yli kahdensadan miljoonan valovuoden päässä oleva ESO 137-001 kuuluu suureen galaksijoukkoon, jonka nimi on Abell 3627. Se kiitää parhaillaan galaksien välissä olevan tulikuuman kaasun halki kohti joukon keskustaa. Samalla siitä on irronnut kaasua, joka on venynyt kahdensadantuhannen valovuoden pituiseksi pyrstöksi. Pyrstössä havaittiin syntyvän miljoonittain tähtiä.

Kaasupyrstön, joka näkyy kuvassa sinisenä, havaitsi Chandra –röntgensatelliitti. Yllättävän monen nuoren tähden säteily puolestaan havaittiin SOAR –kaukoputkella (Southern Astrophysical Research telescope), joka sijaitsee Chilessä. Tähtien hehku on kuvassa punaviolettia.

"Jos jonkin orvon tähden planeetalle muodostuisi muutaman miljardin vuoden päästä elämää, se kehittyisi hyvin pimeän taivaan alla", sanoo löydön tehneeseen tutkimusryhmään kuuluva Mark Voit Chandra –satelliitin
tiedotteessa

Galakseja seuraavat komeettamaiset pyrstöt ovat nykyään harvinaisia, mutta miljardeja vuosia sitten ne ja niiden orvot tähdet ovat saattaneet kuulua galaksien kehitykseen. Siksi löytö kiinnostaa etenkin galaksien rakennetta tutkivia tähtitieteilijöitä.