Afrikkalaisia. Kuva: Sarah Tishkoff / University of Pennsylvania

Afrikkalaisten ja mustien yhdysvaltalaisten populaatiot ovat paljon monimuotoisempia kuin aiemmin on ajateltu

Itsensä mustiksi tai "amerikanafrikkalaisiksi" indentifioivien joukkoon kuuluu henkilöitä, joilla on vain yksi prosentti länsiafrikkalaisia geenejä.

Muun muassa tämä kävi ilmi Pennsylvanian yliopiston ja Cornellin yliopiston laajasta genominlaajuisesta väestötuttkimuksesta afrikkalaisista ja amerikanafrikkalaisista.

Tutkijat analysoivat dna:ta 365 mustalta afrikkalaiselta, 203 henkilöltä 12 läntisen Afrikan ryhmältä sekä 400 eurooppalaiselta 42 maasta.

Tutkimus osoitti, että afrikkalaisten ja mustien yhdysvaltalaisten populaatiot ovat paljon monimuotoisempia kuin aiemmin on ajateltu.

Tutkijat huomasivat myös, että he voivat luotettavasti erottaa tutkittavien henkilöiden alkuperän dna-datan perusteella. Esimerkiksi itsensä mustiksi tai amerikanafrikkalaisiksi identifioivien ihmisten genomien joka osasta oli erotettavissa, onko tuo osa eurooppalaista vai afrikkalaista alkuperää.