Helix-sumu on planetaarinen sumu, joka kätkee sisäänsä valkoisen kääpiön. Kuva: NASA, ESA, C.R. O'Dell (Vanderbilt University), M. Meixner and P. McCullough (STScI)

Tutkijat eivät osaa selittää nyt löytyneiden valkoisten kääpiöiden erilaista kaasukehää.

Tutkijat ovat löytäneet taivaalta useita valkoisia kääpiöitä, joilla on erilainen kaasukehä kuin aikaisemmin tunnetuilla. Nykyteorioilla asiaa on vaikea selittää. Havainnon puiminen auttaakin tutkijoita ymmärtämään entistä paremmin Auringon kaltaisten tähtien loppua.

Kun Aurinko noin viiden miljardin vuoden kuluttua kuolee, sen kuorikerrokset leviävät avaruuteen planetaarisena sumuna. Ydin sen sijaan luhistuu valkoiseksi kääpiöksi, joka jäähtyy hiljalleen näkymättömäksi.

Valkoiselle kääpiötähdelle jää perintönä elävältä tähdeltä hyvin ohut kerros kaasua. Kaikkien tähän asti tunnettujen valkoisten kääpiöiden kaasukehät ovat olleet joko vetyä tai heliumia. Nyt Arizonan yliopiston tutkija Patrick Dufour kollegoineen löysi kokonaisen joukon valkoisia kääpiöitä, joiden kaasukehä onkin hiiltä.

Yllättävä löytö julkaistaan tänään Nature-lehdessä.