400 metriä pitkä ’Oumuamua on sikarinmuotoinen kappale jäätä ja kiveä. Kuva: ESO/M. Kornmesser

Aurinkokuntaan muualta saapunut asteroidi on tummanpunainen.

Noin kuukausi sitten Havaijilla sijaitseva Panstarrs-teleskooppi havaitsi jotain ennennäkemätöntä. Aurinkokunnassa lensi valtavaa vauhtia asteroidi tai komeetta, jonka oli lentoratansa perusteella täytynyt tulla tähtienvälisestä avaruudesta.

Se syöksyi tänne planeettojen ratatason yläpuolelta Lyyran tähdistön suunnasta ja matkaa nyt meistä poispäin 140 000 kilometriä tunnissa.

Nyt se on maapallosta jo 200 miljoonan kilometrin päässä eli liki yhtä kaukana kuin Mars. Lähimmillään se kävi meistä 24 miljoonan kilometrin päässä.

Tällaisia alun perin muista tähtikunnista peräisin olevia asteroideja on pitkään arveltu olevan olemassa. Tutkijat ovat nyt ehtineet hankkia lisätietoa kohteesta ja julkaisivat tuloksensa tiedelehti Naturessa.

Kohde on saanut nimekseen ’Oumuamua. Se tarkoittaa havaijiksi ”ensimmäistä viestintuojaa”.

Asteroidi monella tavalla outo. Se on tummanpunainen ja sikarinmuotoinen. Väri johtuu tutkijoiden mukaan siitä, että kosminen säteily on pommittanut asteroidia pitkään, kun se on matkannut avaruudessa.

Kaukana aurinkokuntamme ulkoreunoilla kiertävät kiviset kohteet ovat myös punertavia. Väri johtuu hiilipohjaisista eli orgaanisista molekyyleistä.

Toiseksi ’Oumuamua on 400 metriä pitkä ja sikarin muotoinen. Tutkijat laskevat, että se on noin kymmenen kertaa pidempi kuin se on leveä.

Koostumukseltaan se on hyvin samanlainen kuin oman aurinkokuntamme asteroidit ja komeetat, kiveä ja jäätä. Tämä on tärkeä havainto, koska se kertoo, että muissakin tähtikunnissa kappaleet muodostuvat samankaltaisista aineksista.

Asteroidin on siis täytynyt syntyä jonkin toisen tähtikunnan laitamilla. Sieltä se on erkaantunut painovoiman vaikutuksesta tähtienväliseen avaruuteen.

Naturessa nyt julkaistun raportin lisäksi toinen tutkijaryhmä on laskenut, kuinka monta tällaista tähtienvälistä vierailijaa aurinkokunnassamme voisi olla.

Voi olla, että jopa tuhat tällaista avaruuden vierailijaa suihkii aurinkokuntamme läpi joka vuosi, laskee tähtitieteilijä David Jewittin ryhmä Kalifornian yliopistossa Los Angelesissa. Niitä ei vain havaita kovin helposti.

Asteroidi on saanut myös virallisen nimen 1I/2017 U1. Nimessä oleva I-kirjain on asteroidin nimessä ensimmäinen laatuaan ja viittaa tähtienväliseen alkuperään (interstellar). Tavallisesti asteroidit merkitään kirjaimella A ja komeetat kirjaimella C.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.