Tipukin tietää, että kolme pääsiäismunaa on enemmän kuin kaksi. Kuva: Lucia Regolin

Italialaistutkijoiden mukaan kananpoikaset osaavat yhteen- ja vähennyslaskua.

Tiputko tyhmiä? Padovan ja Trenton yliopiston tutkijoiden mukaan vastaus on ei, sillä he väittävät näiden lintulasten osaavan peruslaskutoimituksia.

Epäilykset tipujen matemaattisista kyvyistä heräsivät, kun tutkijat huomasivat tipujen hakeutuvan aina sinne, missä on eniten niille tuttuja asioita. Kananpojathan leimautuvat tiiviisti niin emoonsa kuin esineisiin, jotka ne näkevät heti kuoriutumisensa jälkeen.

Professori Lucia Regolin päätti ryhmineen tutkia tipujen numeerisia taitoja tarkemmin. "Ripustimme Kinder-munien sisältämiä muovipallukoita siimaan ja piilotimme niitä yksi kerrallaan verhon taakse", Regolin selittää.

Matikankoetta suorittava tipu siis näki, kuinka kolme pallukkaa lipui hitaasti toisen verhon taakse ja kaksi toisen. Kun tipu sitten päästettiin vapaaksi, se kipitti epäröimättä juuri sen verhon luo, minkä takana pallukoita oli enemmän.

"Jatkokokeessa siirsimme muutaman pallon verhon takaa toiseen, mutta tiput eivät hämääntyneet tästäkään", Regolin kertoo. Hänen mukaansa linnut valitsivat taas sen verhon, joka piilotti enemmän pallukoita.

"Ne siis osasivat laskea, kuinka monta esinettä verhojen takana kulloinkin oli, vaikka ne eivät voineet nähdä sinne."

Monien eläinten tiedetään osaavan laskea, mutta taitoa ei ole aiemmin esitelty näin nuorilla yksilöillä.

Tutkimuksen julkaisi Proceedings of the Royal Society B, ja siitä kertoi BBC.