Laskutaito parani harjoittelulla ja stimulaatiolla pitkäksi aikaa.

Sähköinen aivojen stimulointimenetelmä kohentaa päässä laskemista ja matematiikan oppimista, osoittavat brittiläiset ja itävaltalaiset tutkijat Current Biology -lehdessä.

Koehenkilöt tekivät viitenä päivänä laskuharjoituksia niin, että heille annettiin samalla niin sanottua transkraniaalista satunnaiskohinaärsytystä eli tRNS:ää. Kyse on korkeataajuisesta sähköisestä kohinasta, jota johdetaan kallon ulkopuolelta aivoihin. Menetelmän vaikutusmekanismia ei tarkoin tunneta, mutta tutkijat arvelevat, että se saa hermosolut lähettämään impulsseja yhdenaikaisemmin ja tehostaa siten niiden toimintaa.

Stimulaatiota saaneet laskivat nopeammin ja oppivat matematiikkaa paremmin kuin ne, jotka tekivät harjoituksia ilman stimulaatiota. Vaikutukset oppimiseen näkyivät vielä puolen vuoden jälkeenkin.

Oxfordin yliopiston Roi Cohen Kadosh uskoo, että menetelmä voi auttaa parantamaan matemaattisia taitojamme. Erityistä hyötyä stimulaatiosta voivat saada ihmiset, jotka ovat kokeneet aivohalvauksen tai joilla on aivoja rappeuttava sairaus tai oppimisvaikeuksia.