Kaksi yhdysvaltalaisen Duken yliopiston tutkijaa laski, voitaisiinko Yhdysvalloissa merkittävästi vähentää hiilidioksidipäästöjä uudenlaisella maataloudella ja autojen rakennetta muuttamalla,

Kaksi yhdysvaltalaisen Duken yliopiston tutkijaa laski, voitaisiinko Yhdysvalloissa merkittävästi vähentää hiilidioksidipäästöjä uudenlaisella maataloudella ja autojen rakennetta muuttamalla, Nature kertoo. Tällaisia ratkaisuja on ehdotettu, koska ne tuntuvat vaivattomilta ainakin kun niitä vertaa siihen, että teollisuuden energiankulutukseen täytyi tarttua kovin kourin.

Maataloudessa hiilidioksidipäästöt vähenevät, jos pellot jätetään muokkaamatta, koska silloin bakteerien aineenvaihdunta hidastuu. Jos pelloista lisäksi kolmannes metsitetään, ilmakehän hiilidioksidia sitoutuu puuhun. Tosin puuta poltettaessa tai puun lahotessa tämä hiili tulee lopulta takaisin kiertoon.

Robert Jacksonin ja William Schlesingerin mukaan näillä kahdella muutoksella voitaisiin vähentää hiilidioksidipäästöjä kymmenkunta prosenttia. Se ei paljon auta, sillä jos Yhdysvallat liittyy Kioton sopimukseen, päästöjä pitäisi vähentää nykyisestä ainakin 30 prosenttia.

Entä autot? Yhdistetyllä sähkö- ja polttomoottoriautolla moottoria voitaisiin käyttää siten, että sen hyötysuhde on aina paras mahdollinen. Myös jarrutuksessa vapautuvaa energiaa voitaisiin tallentaa auton akkuun.

Tällainen rakenne nostaisi henkilöauton hintaa muutamia tuhansia dollareita. Ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta, ja lisäksi silläkään ei päästäisi kuin ehkä kymmenen prosentin vähennykseen koko maan päästöissä.