Lihominen ja laihtuminen näkyvät monissa elimistön tilaa koskevissa mittauksissa. Kuva: 123rf

Nopea lihominen lisäsi muun muassa tulehduksesta kertovien merkkiaineiden määrää. Laihtuminen entisiin mittoihin palautti arvot ennalleen.

Jo muutaman kilon painonnousu ja -pudotus muuttaa ihmisen suoliston mikrobitasapainoa, immuunijärjestelmää ja geenien toimintaa.

Havainto on Stanfordin yliopiston uudesta tutkimuksesta, jossa 23 koehenkilöä pantiin runsaskaloriselle ruokavaliolle nopean lihomisen vaikutusten selvittämiseksi.

Koehenkilöille kertyi kuukauden lihotuskuurilla keskimäärin kolme kiloa lisää painoa.

Tutkijat tarkastelivat lihomisen vaikutuksia koehenkilöiden elimistöön molekyylitasolla. Kokeessa mitattiin muutoksia muun muassa henkilöiden suolistobakteeristossa, aineenvaihdunnassa ja proteiinien sekä geenien tasolla.

Näin haluttiin selvittää, vaikuttaako lihominen esimerkiksi siihen, miten tietyt geenit ilmentyvät eli kytkeytyvät päälle ja pois.

”Teimme kirjaimellisesti miljardeja mittauksia”, sanoo genetiikan professori Michael Snyder Stanfordin yliopistosta tutkimustiedotteessa.

Osa koehenkilöistä oli insuliinille vastustuskykyisiä eli heidän elimistönsä oli jo ottanut ensiaskeleen kohti diabetesta. Loput olivat insuliiniherkkiä eli niin sanotusti tavallisia. Koehenkilöiden painoindeksi oli välillä 25–35.

Lihominen vaikutti monella tapaa. Ensinnäkin tulehduksesta kertovat markkerit lisääntyivät kaikilla koehenkilöillä. Insuliiniherkillä tapahtui lisäksi muutoksia suolistobakteeristossa. Eräs mikrobilaji, jonka tiedetään estävän ihmistä kehittämästä insuliinille vastustuskykyä, lisääntyi huomattavasti.

Geenitasolla nähtiin muutos sellaisen geenin toiminnassa, joka liittyy laajentavaan kardiomyopatiaan eli sydämen vasemman kammion laajenemiseen. Kyseisen geenin toiminnan muutos voi siis kohottaa riskiä sairastua. Tämä oli tutkimuksen yllättävin löydös.

”En olisi ajatellut, että 30 päivän ylensyönti voisi vaikuttaa sydämen toimintaa sääteleviin geeneihin. Mutta ihmisen keho ei ole kokoelma irrallisia osia, vaan kokonainen systeemi, ja painonnousu vaikuttaa kaikkeen”, Snyder sanoo.

Koehenkilöiden arvot ja geenien toiminta palautuivat, kun he tutkimusjakson jälkeen laihduttivat takaisin alkuperäisiin mittoihinsa.

Laihtumisen jälkeenkin havaittiin pieniä muutoksia koehenkilöiden proteiinien ja molekyylien tuotannossa. Näistä ei kuitenkaan voida vetää vielä johtopäätöksiä.

Tutkimusmenetelmä perustuu geenien ja proteiinitoiminnan koko kirjon tarkkailemiseen, jolla yritetään saada laajaa kokonaiskuvaa elimistön pienimpienkin osasten raksutuksesta. Tällainen lähestymistapa vaatii valtavasti dataa.

Tutkimuksen julkaisi Cell Systems.

Painoindeksi oli välillä 25-35.
Eli lihotettiin lihavia.
Mitenhän olis jos indeksi olis ollu välillä 18-22?

Minulla oli Levikset ja tietysti välillä jokut halpamerkit ja sitten rupesi taas tekemään mieli jotain kalliimpia. Onko noissa se merkintä joku painoindeksi?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.