Painovoimaton tila muuttaa solujen viestintää, immuunijärjestelmää ja stressireaktioita.

Biologia ja gravitaatiovoima  kytkeytyvät tiiviisti yhteen. Jotkin biologiset järjestelmät suuntaavat itseään painovoiman avulla: esimerkiksi kasvin juuret kasvavat sen ohjaamana alaspäin. Painovoiman puuttuminen vaikuttaa myös ihmisen biologiaan, sillä astronautin luutiheys hupenee 1–2 prosenttia kuukaudessa, kun Maan päällä sama tapahtuu vuodessa.

Painovoiman vaikutuksista soluihin tiedetään vasta vähän. Nyt espanjalais-brittiläinen tutkimusryhmä tarkasteli asiaa diamagnetismin avulla.

Raul Herranz madridilaisesta Investigaciones Biológicas –keskuksesta kollegoineen pisti banaanikärpäsiä (Drosophila melanogaster) "levitoimaan" erikoisvalmisteisen suprajohtavan magneetin ylle 22 päivän ajaksi eli alkiosta aikuiseksi.

11,5 teslan (T)  magneettikentän tietyllä etäisyydellä magneetin yläpuolella Maan gravitaatiovoiman vaikutus on nolla (0g) ja alapuolella kaksinkertainen (2g) .

Koe paljasti, että noin 500 geeniä oli alttiita magneettikentän muutoksille. Hyperpainovoima muutti 44 geenin ilmentymistä, kun taas painovoimattomuus vaikutti yli 200 geeniin.

"Tulos näkyi kärpästen käyttäytymisessä ja lisääntymisessä. Pelkkä magneettikenttä hidasti kärpäsen kehitystä. Magneettikentässä munista kehittyi täysikasvuisia kärpäsiä 60 prosenttia vähemmän kuin normaalisti. Kun siihen kytkeytyi painovoimattomuus, vain viidestä prosentista munia tuli uusia kärpäsaikuisia", Herranz totesi.

Geenit, joihin painovoiman muutos vaikuttaa eniten, säätelevät muun muassa aineenvaihduntaa, vastustuskykyä, lämpötilaa ja solujen viesintää, mikä tutkijoiden mukaan tulee ottaa huomioon pitkiä avaruuslentoja suunniteltaessa.

Tutkimuksen julkaisi BMC Genomics.