Kehon korjaus toimii päivällä nopeammin kuin yöllä.

Syynä on solujen sisäinen kello.

Jos loukkaa itsensä, se kannattaa tehdä valoisaan aikaan. Uusi tutkimus osoittaa, että ihon vauriot paranevat jopa 60 prosenttia nopeammin, jos ne ovat syntyneet päivällä.

Hormonit ja solujen aineenvaihdunta noudattavat sisäisen kellon tarkkaa vuorokausirytmiä. Nyt on ensi kertaa osoitettu, että sisäinen kello säätelee myös haavojen paranemista.

Tutkijat aiheuttivat hiirille ihovaurioita ja huomasivat, että ne paranivat lähes kaksi kertaa tehokkaammin, jos ne syntyivät päivällä eli kokeessa aamukahdeksan ja iltakahdeksan välillä.

Sama päti soluviljelmiin. Ihon sidekudossolut korjasivat päivällä syntyneet vauriot paljon nopeammin. Erot haavojen kuroutumisessa solutasolla näkyvät tutkijoiden videolla selkeästi.

Sama havaittiin ihmisillä. Päivällä syntyneet palovammat näyttivät parantuvan jopa 60 prosenttia nopeammin kuin yöllä syntyneet.

Ihmisiä ei vahingoitettu tutkimuksessa, vaan tutkijat saivat käyttöönsä tiedot 118 palovammoja saaneesta potilaasta Englannissa. Haavojen parantuminen laskettiin näiden tietojen perusteella.

Pimeällä saadut palovammat paranivat 95-prosenttisesti 27 päivässä, kun päivällä saadut paranivat keskimäärin 17 päivässä.

Syy tähän on se, että päivällä ihosolut näyttävät liikkuvan nopeammin vauriokohtaan tekemään korjauksia. Solujen sisällä lisääntyy vaurioiden korjaukseen ja liikkumiseen liittyvien proteiinien toiminta, erityisesti aktiinin. Aktiini muodostaa pitkiä säikeitä, jotka tukevat solujen rakennetta.

Samoin ihon tärkeintä rakenneproteiinia kollageenia muodostui vauriokohtaan päivällä paljon enemmän.

Tutkija John O'Neill Cambridgen yliopiston molekyylibiologian laboratoriosta arvelee, että kehomme on kehittynyt korjaamaan vauriot silloin, kun niitä todennäköisimmin syntyy, siis päivällä.

Tutkijat pystyivät huijaamaan sisäistä kelloa sekä hiirillä että soluviljelmillä niin, että korjaus tehostui. Hiirten vuorokausirytmiä sekoitettiin laboratorion valaistusta muuttamalla. Solujen sisäistä kelloa rukattiin siihen vaikuttavilla kemikaaleilla.

Tämä voisi tehostaa myös leikkaushaavojen paranemista, tutkijat uskovat.

MrNewTime2 kirjoitti:
Tuohon saattaa vaikuttaa myös sellainen asia että päivällä Auringosta tuleva energia ei ole työntynyt Maapallon läpi.

Nyt kun Joulu lähestyy, niin haavoista ei kannata huolestua sillä Maa joutuu Auringon ja galaksin keskustan väliin eli kyllä työntyy ikihömppää että ropisee.

Lainaus:

Onkohan paranemisnopeuksissa eroja niiden ihmisten suhteen jotka elävät lähellä napa-alueita?!?

MrNewTime

Joo, ainakin Kuopijjossa on yks joka ei parane ollenkaan.
😂

NoName

Omakohtainen anempiirinen otos vahvistanee teorian: Töissä päivällä saatu haava paranee nopeammin kuin yöllä nakkikioskilla saatu silmäruhje.

Tiede + taide = anarkia