Hyvä tietää tämäkin: jos estät urheiluvamman turvotusta paremman puutteessa pakastimesta napatulla vihannespussilla, kylmennä itseäsi enintään 10-15 minuuttia. Muuten voit saada pahan paleltuman.

Skotlantilaiset lääkärit raportoivat British Journal ...

Hyvä tietää tämäkin: jos estät urheiluvamman turvotusta paremman puutteessa pakastimesta napatulla vihannespussilla, kylmennä itseäsi enintään 10-15 minuuttia. Muuten voit saada pahan paleltuman.



Skotlantilaiset lääkärit raportoivat British Journal of Sports Medicine -lehdessä liikunnanopettajasta, joka laittoi pakastevihannespussin loukkaantuneen jalkateränsä päälle ja nukahti. Kun hän heräsi 40 minuutin päästä, kahteen varpaaseen oli tullut paleltuman takia pysyvä hermovaurio. Kuolioon joutunutta ihoa ja sen alaista kudosta piti poistaa leikkauksella.



Pakastevihannespussia voi kyllä käyttää turvallisesti, kunhan käärii sen kosteaan pyyhkeeseen eikä pidä sitä vamman päällä yli varttituntia, opastaa Glasgowlainen lääkäri Colin Graham New Scientist -lähden nettisivuilla. Jos ihon alla on hyvin vähän rasvaa, Graham suosittelee korkeintaan kymmentä minuuttia.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla