Euroopan lämpötilat ovat sadantuhannen viime vuoden aikana vaihdelleet aika rajustikin, ja liian kylmät talvet saattoivat koitua neandertalilaisten tuhoksi, New Scientist kertoo. Cambridgen yliopiston tutkijaryhmä arvelee, että neandertalilaisten tilalle myöhemmin tulleet omat esivanhempamme selvisivät seuraavista pahojen talvien jaksoista paremman tekniikkansa ansiosta.

Esivanhempiemme tekniikka ei meidän mittojemme mukaan ollut tietenkään kovin häikäisevää, mutta ruokahuollon varmistamiseksi esimerkiksi kalaverkko ja heittokeihäs olivat tärkeitä. Talvea vastaan heillä oli turkiksia ja jopa kankaita.

Neandertalilaiset joutuivat Cambridgen tutkijaryhmän mukaan vetäytymään Välimeren ja Mustanmeren rannoille noin 30 000 vuotta sitten. Sekään ei auttanut, sillä sukupuutto tuli jo parituhatta vuotta myöhemmin.

Noin 22 000 vuotta sitten alkoi jälleen lämmin jakso, ja Euroopassa riitti riistaa. Se toi uusia asukkaita etelästä, mutta heidän joukossaan ei enää ollut neandertalilaisia.

Cambridgen tutkijaryhmä käytti tarkasteluissaan arkeologisia löytöjä, maaperäanalyyseja ja uusimpia ilmastomalleja.