Kuvapörssi

Suomalaisryhmä löysi geenin, joka muuttaa paksusuolen hyvänlaatuiset kasvaimet pahanlaatuisiksi.

Helsingin yliopistossa toimivassa Suomen Akatemian syöpäbiologian huippuyksikössä tehty keksintö valaisee ratkaisevasti paksu- ja
peräsuolisyövän syntyä.

Syövän syntyessä paksusuolen sisäpinnalle muodostuu ensin hyvänlaatuinen kasvain, niin kutsuttu adenooma tai polyyppi. Arviolta lähes puolella länsimaisista 50-vuotiaista on adenoomia, joissa tapahtuvat vahingolliset geenimuutokset lopulta johtavat pahanlaatuiseen kasvaimeen eli paksusuolen syöpään. Vain pieni osa adenoomista muuttuu pahanlaatuisiksi, ja muutos syöväksi voi viedä jopa vuosikymmenen. Kuitenkin paksu- ja peräsuolen syöpä on kolmanneksi yleisin syöpä. Siihen sairastuu kuusi prosenttia länsimaiden väestöstä.

Akatemiatutkija Tatiana Petrovan ja akatemiaprofessori Kari Alitalon johtama
tutkimus kuvaa geenin ja mekanismin, jolla adenooma muuttuu pahanlaatuiseksi. Useiden elinten normaaliin kehittymiseen sikiöaikana osallistuva PROX1-geeni alkaa toimia uudelleen paksusuolen syövän pahanlaatuistumisessa. PROX1-geenin toiminnan ansiosta kasvainsolut pystyvät lisääntymään ilman ympäröivien kudosten antamia signaaleja, mikä johtaa suolen solujen liialliseen kasvuun.

PROX1-geenin poistaminen syöpäsoluista palautti kasvainsolujen hyvänlaatuiset piirteet ja vaimensi niiden kasvua, mikä osoitti että PROX1 on syypää niiden pahanlaatuiseen käyttäytymiseen. Tarkoituksena on jatkossa seuloa lääkeaine, joka pystyy estämään PROX1-geenin tuottaman valkuaisaineen toiminnan.

Paksu- ja peräsuolen syövän lisääntyminen liittyy elintason nousun mukanaan tuomiin elintapojen muutoksiin, ja se on lisääntymässä Suomessa. Uusia tapauksia todetaan 3 000 vuodessa. Riskitekijöitä ovat kasvis- ja kuituköyhä, runsaasti eläinrasvoja sisältävä ravinto yhdistettynä liikunnan puutteeseen ja liikalihavuuteen.

Tutkimuksen julkaisi Cancer Cell.