Rasvainen englantilainen aamiainen. Kuva: Tea Karvinen

Yhdysvaltalaistutkimus osoitti hiirillä, että runsas rasva lisää soluja, joista rakentuu kasvaimia.

Viime vuosina on todettu, että lihavuus ja rasvainen ruoka lisäävät erityisesti suolistosyövän riskiä. Nyt paljastui, miksi.

Biologi Omer Yilmaz Massachusettsin teknillisestä yliopistosta MIT:stä kollegoineen tutki asiaa hiirillä. Osalle annettiin tavallista ruokaa, osan ateriat sisälsivät 60 prosenttia rasvaa.

Kun jyrsijät olivat syöneen rasvaista ravintoa 9–14 kuukautta, ne painoivat 30–50 prosenttia enemmän kuin verrokit, ja niille kehittyi enemmän suolistosyöpiä.

Tarkempi tutkimus osoitti, että runsas rasva oli villinnyt kantasolut kasvuun hiirten suolistossa. Se oli muuttanut myös muita suolen epiteelisoluja kantasolujen kaltaisiksi.

”Tämä on olennaista, koska kantasolut ovat juuri niitä soluja, joista kasvaimet usein saavat alkunsa”, Yilmaz huomauttaa tutkimustiedotteessa.

Tutkijat jäljittivät solumuutosten syntyä niin kutsuttuun ppar-delta-järjestelmään, joka tunnistaa rasvahappoja. Rasvainen ruoka usuttaa sen ylikierroksille ja panee sen käynnistämään geenejä, jotka muokkaavat solujen ominaisuuksia suolten epiteelissä.

Nyt Yilmazin ryhmä yrittää saada selville, voisiko lihavuuteen kytkeytyviä syöpiä ehkäistä ppar-deltaan vaikuttavilla lääkkeillä.

Tutkimuksen julkaisi Nature.