Sfäärien soitto oli kauan sitten eräs tähtitieteen teoria, jolla yritettiin selittää muun muassa planeettojen liikkeitä. Ajatus oli kaunis, mutta tuon ajan matematiikalla ei edes olisi pystytty laskemaan pallon tai pallonkuoren värähtelyjä.
Laskeminen...

Laskeminen onnistui jo 1800-luvulla, mutta kukaan ei pystynyt mittaamaan, vastasivatko laskelmien tulokset todellisuutta. Nyt siinäkin on onnistuttu, Physical Review Letters -lehdessä julkaistu raportti kertoo.

Meng Hua Kuokin johtama Singaporen yliopiston tutkijaryhmä käytti pikkuruisia kvartsipalloja, joiden läpimitta oli vähemmän kuin millimetrin tuhannesosa. Koska pallot olivat muutaman prosentin tarkkuudella saman kokoisia, niissä syntyneet värähtelyt vahvistivat toisiaan niin paljon, että taajuudet voitiin mitata lasersäteellä häiritsemättä palloja liikaa.

Tuloksena oli juuri sellaisia taajuuksia kuin englantilainen fyysikko Horace Lamb oli yli sata vuotta sitten laskenut. Pallon värähtelyjen laskeminen on hyvin vaikeaa, koska palloon voi syntyä puristumisen ja laajenemisen lisäksi myös heilahtelevia kiertoliikkeitä.