Taiteilijan näkemys neutronitähden lähettämästä pulssista, joita valkoinen kääpiö hidastaa. Kuva: NRAO/AUI/NSF

Jos löydetty tähti olisi yhtään massiivisempi, se luhistuisi mustaksi aukoksi.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet kaukaa avaruudesta ehkä massiivisimman koskaan havaitun neutronitähden. Neutronitähti J0740+6620 on halkaisijaltaan vain 30 kilometriä, mutta siihen on puristunut yli kahden Auringon massa.

Neutronitähdet ovat kuolleiden tähtien äärimmäisen tiiviitä ytimiä. Ne syntyvät, kun Aurinkoa paljon suurempi tähti räjähtää ja sen ydin luhistuu kasaan.

Tähdestä jää jäljelle muutaman kymmenen kilometrin kokoinen voimakkaasti säteilevä pallo, jossa aine on puristunut käsittämättömän tiiviiksi. Atomit eivät edes pysy ehjinä, vaan muuttuvat neutronien ja alkeishiukkasten puuroksi.

Jos pääkaupunkiseutua kiertävän Kehä kolmosen kaari jatkuisi merelle ja muodostaisi täyden ympyrän, nyt löydetty neutronitähti mahtuisi suunnilleen sen sisälle.

Näin pieneen tilaan on neutronitähdessä sullottu paljon ainetta eli 2,14 Auringon massa. Se vastaa kahden aurinkokunnan massaa ja päälle voi lisätä parisataa Jupiteria . Aurinko muodostaa aurinkokuntamme massasta 99,85 prosenttia ja planeetat vain murto-osan.

Lähes yhtä massiivisia neutronitähtiä on löydetty aiemminkin, mutta tämän tähden massa hipoo jo rajaa, että sen pitäisi luhistua mustaksi aukoksi. Tällaiset löydökset auttavat valottamaan, missä raja kulkee.

”Nämä kaupungin kokoiset kappaleet ovat käytännössä jättimäisiä atomiytimiä. Ne ovat niin massiivisia, että niiden aineella on outoja ominaisuuksia. Kun löydämme suurimman massan, jonka luonnonlait sallivat neutronitähdelle, opimme todella paljon”, sanoo ryhmän jäsen, tähtitieteen tohtoriopiskelija Thankful Cromartie Virginian yliopiston tiedotteessa.

Havaittu neutronitähti on yli tuhannen valovuoden päässä. Vaikka neutronitähdet ovat kaukana ja todella pieniä, niitä voidaan havaita. Ne säteilevät voimakkaasti, joten ne voidaan nähdä radioteleskoopeilla.

Ja koska neutronitähdet ovat massiivisia, ne vääristävät niitä mahdollisesti kiertävien muiden tähtien rataa. Cromartie kehitti väitöskirjassaan menetelmän neutronitähden massan laskemiseksi juuri tällä tavalla.

Löydetyllä neutronitähdellä on kumppanina valkoinen kääpiö eli sellainen tähti, jollaiseksi Aurinko lopulta hiipuu.

Nämä kaksi kuollutta tähteä kiertävät toisiaan maapallolta katsottuna sivusuunnassa. Pieni neutronitähti vilahtaa välillä valkoisen kääpiön taakse.

J0740+6620 on pulsari: se pyörii akselinsa ympäri jopa 360 kertaa sekunnissa. Sen navoilta sinkoutuu avaruuteen säteilypulsseja kuin vinhasti kiertävästä majakan lampusta.

Kun neutronitähti käväisee valkoisen kääpiön takana, näille pulsseille syntyy häviävän pieni viive. Neutronitähden painovoima vääristää sitä ympäröivää avaruutta. Siksi Albert Einsteinin suhteellisuusteorian avulla voidaan laskea neutronitähden massa.

Tutkimus julkaistiin Nature Astronomy -tiedelehdessä.

Ertsu

Käyttäjä17244 kirjoitti:
Onnittelut jaksollisen järjestelmän jatkamisesta. Taas on löytynyt uusi alkuaine, ja mitä ilmeisemmin on pysyvää sorttia. Musta-aukko teorian höpötykset on syytä jättää television sketsi ohjelmiin. Mikähän on tuon mötin sähkön- ja lämmönjohtavuus?

Toi ei ole mitään alkuainetta, vaan se on yksi ainoa atomiydin. Alkuaineilla on ydintä kiertävä elektronikuori, mutta neutronitähdellä ja mustalla aukolla sitä ei ole.

salai

JPI kirjoitti:
salai kirjoitti:
"Neutronitähdet ovat niin tiheitä, että vain yksi sokeripalallinen tätä hiukkaspuuroa painaisi yhtä paljon kuin ihmiskunta, noin sata miljoonaa tonnia."

Tutkimuksia julkaistaan, vaikka ei osata edes laskea päässä asioita. Kyllä ihmiskunnan paino on suuruusluokaltaan viisinkertainen - tai ehkä se hiukkaspuuro on kevyempää.

Kyseessä on suuruusluokka
Esim luvut 2,3,..9 ovat samaa suuruusluokkaa.

Minun virheeni oli käyttää sanaa suuruusluokka, mistä sait syyn saivarrella. Alkuperäisessä jutussa ja Tiede-lehden käännöksessä sanottiin ihmiskunnan painoksi noin 100 milj. tonnia. Jokaisen pitäisi pystyä päässään laskemaan, että ihmisten keskipaino olisi silloin n. 13 kg, mikä on selvästi järjetön luku. Lieneekö samanlaista suurpiirteisyyttä myös neutronitähden tiheyden arviointi?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.