Italialaisfyysikot saivat radioaallot kiertymään fusillipastan muotoon.

Fyysikot ovat saattaneet keksiä ratkaisun radiotaajuuksien ruuhkaan. Taajuuskaistoja on vain rajallinen määrä ja informaatiota kulkee ilmassa koko ajan enemmän. Fyysikoiden tempulla kaistojen määrä voitaisiin moninkertaistaa: kierretään vain radioaallot korkkiruuville.

Ruotsalaisista ja italialaisista fyysikoista koostunut tutkimusryhmä keksi muuttaa radioaallot kolmiulotteisiksi manipuloimalla niihin kierteen.

Aaltoa voidaan kiertää akselinsa ympäri joko vastapäivään tai myötäpäivään, ja kierrosten määrää voidaan säädellä. Näin samalla taajuudella voidaan muodostaa, lähettää ja vastaanottaa useita erilllisiä radioaaltoja yhtä aikaa, aivan kuin käytössä olisi suuri määrä erillisiä kaistoja.

"Jokainen uudenvuodenyönä kello 12 tekstiviestejä lähettänyt tietää, että taajuuskaistoille syntyy ruuhkaa", tutkimusryhmää johtanut Fabrizio Tamburini toteaa.

Tutkijat osoittivat aaltojen kiertämisen onnistuvan myös tosielämässä Venetsiassa järjestämässään demonstraatiossa. Laatuaan ensimmäisen kokeellisen tutkimustuloksen julkaisi New Journal of Physics. Artikkelista löytyy linkki videoesitykseen aiheesta.

Maapallon radioliikenteen lisäksi kierteisistä taajuuksista voi olla iloa tähtitieteilijöille. Tamburinin mukaan kierteisten taajuuksien avulla voidaan saada uutta tietoa pyörivän mustan aukon ohittaneesta säteilystä. Tätä näkökulmaa käsittelevä artikkeli julkaistiin vastikään Nature Physics -lehdessä.