Ihmisen ranne. Kuva: <span class="photographer"><A HREF=http://commons.wikimedia.org/wiki/Etusivu>Wikimedia Commons</A></span>
Ihmisen ranne. Kuva: Wikimedia Commons

Tutkijat ovat löytäneet ihmisen genomista palan dna:ta, joka muuttaa ranteen ja peukalon alueen kehitystä sääteleviä geenejä.

Yalen yliopiston tutkijat ovat löytäneet ihmisen perimästä jakson, joka ei koodaa mitään proteiinia mutta joka vahvistaa joidenkin geenien ilmenemistä. Nuo geenit vaikuttavat käden, varsinkin ranteen ja peukalon alueen, kehitykseen sikiövaiheessa.

Dna-pätkä HACNS1 kehittyi ihmisillä nopeasti verrattuna makakeihin ja simpansseihin, ja sillä on saattanut olla merkittävä rooli käsien ja jalkojen "inhimillistymisessä".

Kun tutkijat lisäsivät hiiren alkioihin HACNS1-jakson, he huomasivat sen vaikuttavan raajojen kehitykseen. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mihin geeniin tai geeneihin pätkä vaikuttaa.

Tutkijat ovat pitkään epäilleet, että muutokset geenien ilmenemisessä ovat merkittävästi vaikuttaneet ihmisen evoluutioon. Tätä on ollut vaikea tutkia, koska suurinta osaa geenejä säätelevistä alueista dna:ssa ei ole vielä tunnistettu.

Tutkimuksesta raportoi Science.