Kun auto törmää jalankulkijaan, uhri usein lentää kovalle konepellille ja kolauttaa päänsä. Ruotsissa on kehitetty halpa menetelmä, jolla näitä vahinkoja voidaan pienentää, ...

Kun auto törmää jalankulkijaan, uhri usein lentää kovalle konepellille ja kolauttaa päänsä. Ruotsissa on kehitetty halpa menetelmä, jolla näitä vahinkoja voidaan pienentää, Ny Teknik -lehti kertoo.

Keksintöön kuuluu kaksi pientä räjähdyspanosta, jotka törmäyksessä ponnahduttavat konepellin takapään ylös. Näin konepelti ottaa sille paiskautuvan uhrin vastaan pehmeämmin, koska nyt uhri luultavasti osuu peltiin koko vartalollaan eikä törmäysisku kohdistu esimerkiksi pelkästään olkapäähän tai kasvoihin.

Ny Teknik -lehden mukaan turvalaitteen kustannukset ovat autoa kohti vain muutama sata markkaa.