Kuva: Nasa.

Tutkijat ovat keksineet, miten käyttää auringonvaloa sinkin erottamiseen mineraalista. Sinkki puolestaan irrottaa vetyä vedestä. Vetyä pyritään tuottamaan puhtaasti ja tehokkaasti, sillä se käy esimerkiksi saasteettomien ja äänettömien autojen polttoaineeksi. Uusi tuotantomenetelmä on tehokas, ja tulevaisuudessa puhdaskin.

Vetyautot perustuvat polttokennoihin, joissa vety ja ilman happi yhtyvät. Tässä sähkökemiallisessa reaktiossa syntyy ainoastaan energiaa, lämpöä ja vettä. Tätä nykyä suurin osa vetyautojen kuluttamasta vedystä tuotetaan kuitenkin fossiilisilla polttoaineilla, joten ne kuluttavat rajallisia luonnonvaroja. Samalla ne saastuttavat epäsuorasti.

Jo pitkään on tiedetty, että metallit vapauttavat vetyä vedestä. Metallien tuottaminen on kuitenkin kinkkinen juttu. Esimerkiksi perinteinen sinkin erottaminen vaatii monia kemiallisia prosesseja ja runsaasti sähköä. Israelissa sijaitsevan Weizmann-instituutin kansainvälinen tutkijaryhmä oivalsi yksinkertaisemman tavan. He suuntaavat 64:llä seitsenmetrisellä peilillä auringonvaloa torniin, jossa on sinkkioksidimineraalia ja puuhiiltä. Valonsäde tuottaa 300 kilowattia energiaa. Näin tornin aine kuumenee 1 200 asteeseen ja syntyvässä kemiallisessa prosessissa syntyy 50 kiloa sinkkijauhoa tunnissa. Kaatamalla vettä sinkin päälle saadaan vetyä.

Prosessi on tehokas, mutta se ei ole vielä täysin puhdas, sillä puuhiilestä syntyy hiilimonoksidia, josta tulee lopulta kasvihuonekaasuna tunnettua hiilidioksidia. Tutkimusryhmän tarkoitus on kuitenkin korvata kivihiili maatalousjätteillä ja kuumentaa jäte 1 800 asteeseen. Silloin ei hiilidioksidia syntyisi lainkaan. ”Voin hyvin kuvitella ympäri Välimerta auringolla toimivia tehtaita, jotka tuottavat sinkkiä”, sanoo ryhmään kuuluva Michael Epstein Naturen verkkouutisessa.