KUVA: Nasa.

Kalorirajoitus on ainoa koejärjestely, jolla on todistettavasti pidennetty nisäkkäiden elinikää. Pelkkä nälkäkuuri ei ehkä kuitenkaan riitä. Brittitutkimuksessa havaittiin, että banaanikärpäsen elinikä pitenee vain jos rasvaa ja proteiinia vähennetään. Sokerin säännöstelyllä ei ole mitään vaikutusta.

Plos Biology –lehdessä julkaistussa kokeessa banaanikärpäset pantiin vain vähän proteiineja ja rasvaa sisältävälle ruokavaliolle. Järjestely lisää niiden elinikää jopa 60 prosenttia perusmuonaa saaviin kärpäsiin verrattuna. Kun ruokavaliota vaihdettiin ja energiavaje saatiin aikaan vähentämällä sokeria, kärpäset alkoivat kupsahdella tavalliseen tahtiin. Selitys piillee ravintoaineiden erilaisessa aineenvaihdunnassa. Tutkijat päättelevätkin, että määrän sijasta laatu ratkaisee ruokavaliorajoitusten vaikutukset elinikään – ainakin banaanikärpäsillä.