Kuva: D. Sharon Pruitt, Wikimedia Commons

Aivojen tunnekeskus on epäitsekkäimmillä kehittynyt päinvastaiseen suuntaan kuin psykopaateilla.

Aiemmin on tutkittu, miten taipumus äärimmäiseen muista piittaamattomaan itsekkyyteen eli psykopatiaan näkyy aivoista. Nyt tutkijat perehtyivät skaalan toiseen päähän: ihmisiin, jotka ovat kaikkein epäitsekkäimpiä. Siinä missä psykopaattien aivojen tunnekeskus mantelitumake on keskimääräistä pienempi ja heikommin pelkoon reagoiva, epäitsekkäimpien selvisi olevan keskimääräistä suurempi ja voimakkaammin reagoiva. Kun psykopaatit ovat tavallista huonompia tunnistamaan pelontunnetta kasvoilta, epäitsekkäimmät ovat tavallista parempia. Yhdysvaltalaisten tutkijoiden tulokset julkaisi Pnas-lehti.

Abigail Marsh Georgetownin yliopistosta Washingtonin kaupungista työtovereineen värväsi tutkimukseen 12 miestä ja 7 naista, jotka ovat osoittaneet epäitsekkyytensä luovuttamalla munuaisen tuntemattomalle ihmiselle. Tätä epäitsekkäimpien ryhmää tutkijat vertasivat 20 muuhun ihmiseen.

Koehenkilöille näytettiin kuvia pelokkaista, vihaisista ja neutraaleista kasvonilmeistä. Samalla tutkijat seurasivat heidän aivojaan toiminnallisella magneettikuvauksella. Lisäksi kunkin aivojen anatomia kartoitettiin tavallisella magneettikuvauksella. Koehenkilöt osallistuivat myös tunneilmeiden tunnistustestiin, psykopaattisuustestiin ja myötätuntoisuustestiin.

Aiempien psykologisten tutkimusten perusteella tutkijat osasivat odottaa, että myös aivojen tasolla epäitsekkäimmät reagoisivat erityisesti pelon ilmeeseen. Niin kävikin. Epäitsekkäimpien oikean aivopuoliskon mantelitumake reagoi siihen vahvemmin kuin toisten ihmisten. Lisäksi anatomian kartoitus paljasti, että tumake on epäitsekkäimmillä tavallista isompi.

Tulos selittää aivotoiminnan tasolla, mistä äärimmäinen epäitsekkyys johtuu. Mutta miksi näin suuren epäitsekkyyden taipumus on kehittynyt?

Marsh ja kollegat selittävät sen evolutiivisesti. Pelokkaat kasvonilmeet ovat erityisen tyypillisiä avuttomille lapsille, he huomauttavat. Taipumus tunnistaa sellainen pelko ja reagoida siihen myötätuntoisesti pohjautuu nisäkkäiden ikiaikaiseen tarpeeseen huolehtia poikasistaan. Epäitsekkäimmät yksilöt edustavat tämän taipumuksen yhtä ääripäätä populaatiossa.

Tutkijat korostavat, ettei äärimmäinen epäitsekkyys muodosta ääripäätä kaikelle epäsosiaalisuudelle, vain psykopatialle, jolle on tyypillistä juuri reagoimattomuus toisten hätään. Muunlainen epäsosiaalisuus, joka voi johtua esimerkiksi traumaattisista kokemuksista, ei välttämättä ole missään yhteydessä itsekkyyteen.

Toope
Liittynyt23.7.2006

Pelokas naama vetoaa epäitsekkään aivoihin, psykopaatin aivoihin ei

On tuota ihmissuhteiden historiasta jälkikäteen ollut helppo ymmärtää, kuinka tietyt kaverit ovat käyttäytyneet ihmisen kohdalla, joka on ollut ongelmissa (peloissaan, masentunut tai muuten vain maassa.) Osa ihmisistä reagoivat tuohon empaattisesti, osin ainakin ymmärtäen ja tukien. Mutta aina löytyy niitä, joiden reaktio on ilkkuminen ja ylimielinen asenne, kun toisella menee huonosti. Sillähän nonstetaan omaa statusta. On joskus ollut hämmentävää seurata kavereiden reaktioita, kun toiselle...

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

Kapsky