Pytonkäärmeen alkiolle kasvaa parillinen siitin. Aihio näkyy lähellä hännänpäätä. Kuva: Patrick Tschopp, PhD; Harvard Medical School, Department of Genetics

Ne muodostuvat eri paikkaan, jos alkion peräaukkoa siirretään.

Ei ole tiedetty, mistä soluista ulkoiset sukupuolielimet syntyvät ihmisen tai muiden eläinten alkiossa. Jonkinlaiseen yhteyteen jalkojen kehitykseen on viitannut se, että geenien toiminnassa sukuelimissä ja raajoissa on yhtäläisyyksiä. Nyt selvisi, että penis ja klitoris saavat alkunsa alkion kummaltakin kyljeltä takaraajojen ja hännän kehitysalueen välimaastosta ja että niiden solut saavat kehityssysäyksensä alkion peräaukon alueelta eli yhteissuolesta. Tähän päädyttiin kahdessa tutkimuksessa Naturessa ja Scientific Reports -lehdessä.

Ana Herrera ja Martin Cohn Howard Hughes Medical Institutesta ja Floridan yliopistosta tutkivat kanan alkioita. He kertovat Scientific Reportsissa, että peniksen ja klitoriksen tuottavat solut, jotka alkion levymäisessä vaiheessa ovat laidoilla ja levyn kupertuessa putkeksi kohtaavat vatsan keskellä.

Havainto selittää, miksi sukuelimissä ovat yleisiä kehityshäiriöt, joissa oikea ja vasen puoli eivät ole kasvaneet täysin yhteen. Kaksipuolista kehitystaustaa vasten on ymmärrettävissä myös, miksi esimerkiksi käärmeillä ja liskoilla on parillinen penis ja klitoris, tutkijat esittävät.

Patrick Tschopp Harvardin yliopistosta Bostonista yhdysvaltalaisine ja ranskalaisine työtovereineen raportoi puolestaan lisko-, kana- ja hiiritutkimuksistaan Naturessa. Kävi ilmi, että ulkoisten sukupuolielinten muodostumispaikka alkiossa on maaselkärankaisten evoluutiossa hieman siirtynyt ja että sitä on säädellyt alkion peräaukon eli yhteissuolen sijainnin muutos.

Yhteissuoli eli viemärisuoli eli kloaakki on alkion peräaukon allas, johon aukeavat suoli, virtsatiet ja sukupuolielinten tiehyet. Esimerkiksi liskoilla ja linnuilla on kloaakki aikuisenakin, mutta nisäkkäille kehittyy väliseinä, joka erottaa suolen muista tiehyistä.

Käärmeiden ja liskojen alkioissa ulkoiset sukupuolielimet muodostuvat samoista solukkoalueista kuin takaraajat tai niiden surkastuneet muistumat. Meillä nisäkkäillä muodostumispaikka on lähempänä hännän aluetta, ja linnuilla paikka on näiden välimaastossa.

Tschopp ja kollegat osoittavat, että sukupuolielinten muodostumisaluetta voi siirtää paikasta toiseen leikkaamalla viemärisuolen solukon irti ja istuttamalla sen uuteen paikkaan.

Ilmeisesti tällaista säätelijäalueen siirtymistä on tapahtunut evoluutiossa niin, että käärmeille ja liskoille ominaiset jalan alueelta syntyvät sukupuolielimet ovat muinaisin versio, tutkijat arvelevat. Linnuilla ja nisäkkäillä alue on siirtynyt viemärisuolen siirtymisen myötä häntää kohti. Varhaisemmasta evoluutiosta on kuitenkin jäänyt muistumia sukupuolielinten solujen geenitoimintaan niin, että se yhä muistuttaa raajan solujen toimintaa.

Peniksen ja klitoriksen alkuperä selvisi

Niin muuten. Ja olisiko homostelu niin suurien intohimoisten kannanottojen kohde, mikäli kummankin sukupuolen edustajilla olisi vain kloaakit joiden aukkoja aseteltaisiin vastakkain, eikä mitään elintä tungettaisi mihinkään aukkoon. Vaan kai siitä kumminkin jotain ränkytettävää saataisiin aikaiseksi että kuka on yllä ja kuka päällä, tai mitkä ne asennot sitten lienisivätkään. Paitsi jos tuosta touhusta ei saisi nautintoa, vaan pelkästään jälkeläisiä, niin ehkäpä se touhu ei niin kauhean usein...

Peniksen ja klitoriksen alkuperä selvisi

Vatkain 05.11.2014 klo 21:44 Kanan klitoris. Siihen kohtaan mun aivo lopetti lukemisen. Mulla jo väliotsikon " jos [alkion] peräaukkoa siirretään" -kohtaan. Hrr. btw, jos ihmisillä olisi kloaakki, loppuisikohan netistä se kinastelua A- vai B-rappu vai molemmat?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...