Tuntosarvien informaatio yhdistyy perhosen päässä.

Monarkkiperhosen eräs pohjoisamerikkalainen alalaji vaeltaa vuosittain pitkiä matkoja Suurten järvien ja Meksikon välillä. Auringon valon avulla suunnistamiseen tarvittavan sisäisen kellon tiedetään sijaitsevan perhosen tuntosarvissa.

Nyt perhostutkijat ovat havainneet, että monarkkiperhoset pystyvät suunnistamaan vain toisen tuntosarven avulla, jos toinen on poistettu. Toisen tuntosarven menettäminen matkan aikana ei siis ole kohtalokasta.

Jos sen sijaan toinen tuntosarvi oli maalattu mustaksi, jolloin se ei läpäise valoa, tapahtui jotain odottamatonta: perhosen suunnituskyky heikkeni huomattavasti. Muutos näkyi myös sisäiseen kelloon liittyvissä geenien toiminnassa.

Tutkijoiden mukaan tämän täytyy johtua siitä, että perhonen prosessoi kummankin tuntosarven antamaa informaatiota yhdistämällä ne aivoissaan. Kun informaatio on ristiriitaista, suunnistaminen ei onnistu. Tuntosarvien välillä on entuudestaan tuntematon yhteys.

Kun mustaksi maalattu tuntosarvi poistettiin, perhosen kyky suunnistaa palautui ennalleen, vaikka jäljellä oli vain yksi tuntosarvi.

Artikkelin julkaisi Nature Communications.