Kuva: Kuvapörssi.

Brittitutkijoiden mukaan heppoiset talouspäätökset voivat olla osin geenien syytä.

Miten reagoisit, jos sinulle kerrottaisiin, että todennäköisyytesi selvitä hengissä leikkauksesta olisi 80 prosenttia? Suostuisitko operaatioon? Entäpä jos sinulle kerrottaisiin, että todennäköisyytesi kuolla olisi 20 prosenttia? Kieltäytyisitkö?

Vastaus piilee osin perimässäsi, väittävät Lontoon University Collegen (UCL) tutkijat.

Päätöksenteko on monimutkainen prosessi, eritoten silloin, kun tulos on epävarma. Tällaisessa tilanteessa päätöksiin vaikuttaa, muotoillaanko vaihtoehdot kielteisessä vai myönteisessä sävyssä – eli nk. viitekehysvaikutus (framing effect).

"Tiedämme, että ihmiset eri kulttuureista ovat alttiita viitekehysvaikutukselle. Sitä on vaikea välttää, vaikka harjoittelisi", sanoo Jonathan Roiser UCL:n kognitiivisesta neurotutkimusinstituutista.

UCL:n aiemmissa tutkimuksissa selvisi, että epävarmoissa päätöksentekotilanteissa mantelitumake vilkastuu. Nyt tutkijat osoittivat, että niin mantelitumakkeen reaktio kuin henkilön viitekehysvaikutusalttius ovat ainakin osin geneettisiä.

Asiaa selvitettiin laboratoriossa. Roiser kollegoineen laittoi ryhmän koehenkilöitä pelaamaan rahapeliä, jossa piti päättää, riskaako annetun summan vai ei. Päätöksen tueksi annettiin informaatiota, joka puettiin joko kielteiseen tai myönteiseen muotoon.

Ilmeni, että koehenkilöt, joilla on serotoniinin takaisinottajageenistä kaksi lyhyttä muotoa, olivat herkempiä viitekehysvaikutukselle.

Tutkijat mittasivat myös koehenkilöiden mantelitumakkeen ja otsalohkojen aivokuoren vuorovaikutusta päätöksenteon aikana. Osoittautui, että serotoniinigeenin pidemmät versiot omaavien aivoissa näiden alueiden välillä oli enemmän yhteistyötä kuin niillä, joilla tästä geenistä oli lyhyemmät variantit.

"Tämä on tosi mielenkiintoista", Roiser painottaa. "Se viittaa siihen, että pidemmän geenivariantin ihmiset hillitsevät mantelitumakkeen automaattisia tunnereaktioita tehokkaasti, mikä tekee heistä vähemmän alttiita vaikutteille".

Roiser kuitenkin korostaa, että geenivaihtelu selittää vain kymmenen prosenttia viitekehysalttiuden erosta.

"Silti olisi kiinnostavaa tietää, miten tämä vaikuttaa päätöksentekoon todellisessa elämässä. Esimerkiksi osakekaupoissa pitää tehdä nopeita ja täsmällisiä päätöksiä riskeistä, olipa informaatio esitetty missä muodossa tahansa. Tutkimuksemme perusteella voisi olettaa, että pitkä serotoniinogeenimuoto tekisi sijoittajasta johdonmukaisemman päätöksentekijän", Roiser pohtii.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Neuroscience).

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.

Mikromuovia päätyy hyttysiinkin