Ihmisen ja myös muiden eliöiden dna pitäisi tallentaa Kuuhun vastaisen varalle, Euroopan avaruusjärjestön ESA:n tutkimusjohtaja Bernard Foing ehdottaa Space.com-verkkosivun haastattelussa. Kuussa biologinen perimämme olisi turvassa suuriltakin katastrofeilta; eri asia sitten, kuka sitä käyttäisi, jos ihmiskunta tuhoutuu.

Foingin ehdotusta ei ole Space.comin mukaan tyrmätty ainakaan suoralta kädeltä, mutta erinäisiä varauksia sille voidaan esittää. Olisi esimerkiksi varmaan paljon halvempaa tallentaa dna-tieto digimuodossa, sillä jos jokin tulevaisuuden sivilisaatio löytää nämä tallenteet Maasta tai Kuusta, se varmaan on niin kehittynyt että kykenee niiden perusteella syntetisoimaan dna-molekyylit.

Toinen varaus koskee monimuotoisuutta. Yhdet näytteet eivät riitä, vaan geneettisen vaihtelun takaamiseksi näytteet on otettava kymmeniltä tai sadoilta yksilöiltä ja tuhansilta ellei miljoonilta lajeilta.

Kolmas varaus koskee ihmiskunnan historiaa. Kulttuurista, kielestä, elintavoista tai yhteiskuntarakenteesta ei ole dna:ssa mitään tietoa, joten tulevaisuuden vieraat tutkijat saisivat selville vain sen, miltä elämä on maapallolla näyttänyt mutta ei sitä, miten se on toiminut.

Tällaiset varaukset eivät tarkoita, ettei hanketta voitaisi toteuttaa: edes jonkin tiedon tallentaminen on tietysti parempi kuin se vaihtoehto, ettei talteen jää mitään.