Elämänilokin kumpuaa osin geeneistä. Kuva: Emilia Kangasluoma

Ennätyslaajassa tutkimuksessa löydettiin 44 masennukseen liittyvää geeniä.

Masennus on pahimmillaan vakava, elämänilon ja työkyvyn vievä sairaus, josta kärsii maailman terveysjärjestö WHO:n arvion mukaan 300 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti.

Nature Genetics -tiedelehdessä on nyt julkaistu ennätyslaaja tutkimus masennuksen taustalla vaikuttavista perintötekijöistä.

Monikansallinen tutkijaryhmä kartoitti lähes puolen miljoonan ihmisen geeniperimän ja onnistui paikantamaan 44 masennukselle altistavaa geenivarianttia. Aiemmin masennukseen on kyetty yhdistämään 14 geeniä, joten nyt paljastui siis 30 lisää.

Mikään yksittäinen geeni ei saa ihmistä masentumaan, vaan ihmisen sairaudet ovat monimutkainen yhdistelmä ympäristö- ja perintötekijöitä. Perintötekijät voivat kuitenkin osaltaan selittää, miksi jotkut sairastuvat ja toiset eivät, vaikka elämänkokemukset olisivat yhtä rankkoja.

”Tiedämme, että masennuksen taustalla vaikuttaa jopa tuhansia geenejä, joista jokaisella on pienen pieni vaikutus ihmisen riskiin sairastua”, selittää tilastogenetiikan professori Cathryn Lewis Lontoon King's Collegesta The Guardian -sanomalehdessä. Hän oli yksi tutkijoista.

Aiemmissa identtisillä kaksosilla tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että geenit selittävät noin 40 prosenttia masennuksesta, ja loppu tulee muista biologisista ja ympäristötekijöistä.

Suurin osa nyt löydetyistä geeneistä säätelee hermosolujen kasvua, toimintaa ja viestintää. Ne vaikuttavat esimerkiksi etuotsalohkossa ja pihtipoimussa, jotka tiedetään masennuksen kannalta tärkeiksi alueiksi. Osa löydetyistä geeneistä vaikuttaa esimerkiksi välittäjäaine serotoniinin tuotantoon, johon masennuslääkkeillä onkin vaikutettu jo vuosikymmeniä.

Osa geeneistä taas viittaa aiemmin tuntemattomiin, masennukseen vaikuttaviin biologisiin mekanismeihin aivoissa, joiden ymmärtäminen voi auttaa kehittämään uudenlaisia lääkkeitä.

”Nykyiset lääkkeet ovat verrattain tehottomia. Karkeasti sanottuna vain puolet ihmisistä hyötyy niistä, joten tarvitaan parempia hoitoja. Tarvitaan parempi ymmärrys siitä, mikä masennusta aiheuttaa. Geneettisten riskitekijöiden etsiminen ja löytäminen on yksi tapa”, sanoo masennuksen genetiikkaa tutkiva professori Jonathan Flint Kalifornian yliopistosta. Hän ei ollut mukana tutkimuksessa.

Pirta