Elämänilokin kumpuaa osin geeneistä. Kuva: Emilia Kangasluoma

Ennätyslaajassa tutkimuksessa löydettiin 44 masennukseen liittyvää geeniä.

Masennus on pahimmillaan vakava, elämänilon ja työkyvyn vievä sairaus, josta kärsii maailman terveysjärjestö WHO:n arvion mukaan 300 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti.

Nature Genetics -tiedelehdessä on nyt julkaistu ennätyslaaja tutkimus masennuksen taustalla vaikuttavista perintötekijöistä.

Monikansallinen tutkijaryhmä kartoitti lähes puolen miljoonan ihmisen geeniperimän ja onnistui paikantamaan 44 masennukselle altistavaa geenivarianttia. Aiemmin masennukseen on kyetty yhdistämään 14 geeniä, joten nyt paljastui siis 30 lisää.

Mikään yksittäinen geeni ei saa ihmistä masentumaan, vaan ihmisen sairaudet ovat monimutkainen yhdistelmä ympäristö- ja perintötekijöitä. Perintötekijät voivat kuitenkin osaltaan selittää, miksi jotkut sairastuvat ja toiset eivät, vaikka elämänkokemukset olisivat yhtä rankkoja.

”Tiedämme, että masennuksen taustalla vaikuttaa jopa tuhansia geenejä, joista jokaisella on pienen pieni vaikutus ihmisen riskiin sairastua”, selittää tilastogenetiikan professori Cathryn Lewis Lontoon King's Collegesta The Guardian -sanomalehdessä. Hän oli yksi tutkijoista.

Aiemmissa identtisillä kaksosilla tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että geenit selittävät noin 40 prosenttia masennuksesta, ja loppu tulee muista biologisista ja ympäristötekijöistä.

Suurin osa nyt löydetyistä geeneistä säätelee hermosolujen kasvua, toimintaa ja viestintää. Ne vaikuttavat esimerkiksi etuotsalohkossa ja pihtipoimussa, jotka tiedetään masennuksen kannalta tärkeiksi alueiksi. Osa löydetyistä geeneistä vaikuttaa esimerkiksi välittäjäaine serotoniinin tuotantoon, johon masennuslääkkeillä onkin vaikutettu jo vuosikymmeniä.

Osa geeneistä taas viittaa aiemmin tuntemattomiin, masennukseen vaikuttaviin biologisiin mekanismeihin aivoissa, joiden ymmärtäminen voi auttaa kehittämään uudenlaisia lääkkeitä.

”Nykyiset lääkkeet ovat verrattain tehottomia. Karkeasti sanottuna vain puolet ihmisistä hyötyy niistä, joten tarvitaan parempia hoitoja. Tarvitaan parempi ymmärrys siitä, mikä masennusta aiheuttaa. Geneettisten riskitekijöiden etsiminen ja löytäminen on yksi tapa”, sanoo masennuksen genetiikkaa tutkiva professori Jonathan Flint Kalifornian yliopistosta. Hän ei ollut mukana tutkimuksessa.

Pirta

Perintötekijät yli kaksinkertaistavat riskin sairastua masennukseen???

Tietysti tiedeuskovaiset (edustavat aina eliittiä) haluavat saada masennuksenkin 'tieteellisesti todistetuksi' yksilöstä johtuvaksi sairaudeksi ja saada ympäristön osuuden näyttelemään pienempää osaa riskiksi sairastua masennukseen, sillä tällainen tulos, tieto hyödyttää vallanpitäjiä ja muita eliittejä monin eri tavoin.

Heille on aina parempi, että jokainen, etenkin jokainen kielteinen asia saadaan näyttämään siltä ja ihmiset uskomaan siihen, että asiat jotka ihmisen elämässä tapahtuvat, ovat aina yksilön omaa vikaa enimmiltä osin, ei ympäristöstä, eikä yhteiskunnasta ja sen vääryyksistä, epäkohdista, vääristymistä ja virheellisyyksistä (nämä kaikki luodaan politiikalla) johtuvaa.

Tätä oikeistolaista hivutusta nähdään asiassa kuin asiassa ja tietenkin ja etenkin kaikissa kielteisissä asioissa, jotka koskevat ihmisten omia elämiä.

Kuinka monta vuotta menee vielä siihen, että päästään sataan prosenttiin koskien esim. masennusta, että masennus on sataprosenttisesti ihmisestä itsestään johtuvaa ja että, päästään myös siihen, että ihminen on myös sataprosenttisesti vain itse vastuussa siitä, että paraneeko hän masennuksestaan vai ei.

Masennus on suurilta osin sisäänpäin kääntynyttä vihaa ja tämä viha lisääntyy koko ajan maailmassa.

Tämä viha syntyy alati lisääntyvästä taloudellisesta ja sosiaalisesta eriarvoisuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta sekä jatkuvasta ja yltyvästä ihmisten hyväksikäytöstä ha riistosta, jota maailmaan ahneuteen sairastuneet eri eliitit luovat ja tuottavat koko ajan.

On masennuksiin muitakin selkeitä syitä ja niistä on ollut juttua medioissa.

Tässä joitakin niistä syistä:

1. Aivojen välittäjäaineet ovat epätasapainossa eri syistä.

2. Tulehdus aivoissa.

3. Pitkäkestoisen stressin (esim. köyhyys, jatkuva pienituloisuus), rankan ja liikaa vaativan työelämän (työelämää koskevia asioita huononnetaan ja ajetaan alas koko ajan), traumaattisen kokemuksen (esim. väkivalta, onnettomuus), parantumattoman trauman (esim. seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö), läheisen kuoleman tai itsemurha, kroonisen surun, jätetyksi tai hylätyksi tulemisen, yksinäisyyden, fyysisen sairauden, synnytyksen ja lapsen saamisen, vuodenaikojen, tmv., aiheuttamaa masennusta.

Tässä kohdassa kolme on mukana monta sellaista asiaa, joita myös luodaan ja tuotetaan politiikalla jatkuvasti.

jatkoa

"Tilastollisesti nähdään, että eniten altistavia perintötekijöitä kantavat ihmiset sairastuvat 2,5 kertaa todennäköisemmin masennukseen kuin ne, joilla näitä geenimuunnoksia on vain vähän. Myös lihavuutta ennustavat geenit näyttivät olevan yhteydessä masennukseen."

Temperamentti on tietysti periytyvää. Myös eläimillä: korppi karttaa ihmistä, kuukkeli ei karta. Hybrideiltä on jalostettu hautomavietti pois, riikinkukkokyyhkyiltäkin on ilmeisesti jokin geenisetti kokonaan sammutettu. "Hopeat" viiriäiset kantavat letaalia geeniä ja ovat usein neurologisesti sairaita tai alttiita käytöshäiriöille jo nuorikkona, kun ympäristön puutteet eivät normaalisti vielä näy lintujen käytöksessä.

Lihavuus voi olla yksi ilmentymä siitä samasta taustasta, joka toisen kohdalla johtaa masennukseen, kolmannen kohdalla peliriippuvuuteen, jne.

"Tarvitaan parempi ymmärrys siitä, mikä masennusta aiheuttaa. Geneettisten riskitekijöiden etsiminen ja löytäminen on yksi tapa"

En ihmettele, miksi geneettisten riskitekijöiden tutkimusta puolustetaan; mutta ihmettelen, miksi muuten on niin hiljaista. Niin paljon tutkimusta on tehty vauvojen hyvinvoinnista, miksi se tulee esille niin satunnaisesti? Ei kuulu edes perusopetukseen.