Kuva: Andr

Peruna rantautui Eurooppaan 1500-luvun alussa Amerikasta Kolumbuksen laivojen mukana. Ensimmäisten mukuloiden alkukodiksi on dna-analyysin perusteella varmistunut Andien sijasta Lounais-Chilen tasanko.

Perunakasvi muistuttaa ulkonäöltään chileläistä sukulaistaan. Yhdennäköisyys kiistettiin kuitenkin pitkään, koska tutkijat epäilivät, ettei peruna olisi selvinnyt ankarasta laivamatkasta Magalhãesin salmen kautta Eurooppaan. Andien rinteitä Titicaca-järven ympäristössä pidettiin todennäköisempänä lähtöpaikkana. Yhdysvaltain maatalouden tutkimuslaitoksessa työskentelevä kasvitieteilijä David M. Spooner palauttaa nyt pähkäilyt perunan alkuperästä lähtöruutuun. Spoonerin mukaan mukulat säilyvät itämiskykyisinä vuosia, joten pitkä laivamatka ei ollut mikään este. Varmin todiste, joka puhuu Chilen puolesta, ovat perimän yhtäläisyydet. Eurooppalaisen potun geenistö muistuttaa enemmän Chilen alamaiden kuin Andien kantamuotoa.

Suomeen peruna tuli 1700-luvulla. Se nimettiin meillä päärynän mukaan. Ensimmäiset perunat istutettiin Uudellamaalle ja Varsinais-Suomeen 1730-luvulla.