Kuva:ESO/ANTU/UT1/FORS1.

Nyt on ensimmäistä kertaa nähty varmuudella, että kahden suuren galaksin törmäyksessä muodostuu kääpiögalakseja.

Tutkijat ovat tohkeissaan uusista syntyvistä galakseista. He haluavat verrata niitä paikallisen galaksijoukon - sen johon Linnunratakin kuuluu - pieniin galakseihin, vaikkei niiden syntyyn todennäköisesti liity suurien kolareita. Näin opitaan lisää galaksien kehittymisestä ja universumin historiasta.

Cornellin yliopiston tutkijat kuvasivat Spitzer-avaruuskaukoputken infrapunakameralla kahdensadan miljoonan valovuoden päässä olevaa NGC 5291 -galaksia. Se muodostuu kahdesta toisiinsa törmäävästä galaksista, joista on repeytynyt pitkiä, noin 240 000 valovuoden päähän ulottuneita riekaleita. Riekaleissa tiedettiin olevan useita tähtien syntyalueita, mutta alueiden kokoa ei tunnettu. Nyt 15 aluetta todettiin niin suuriksi, että ne tulevat pysymään koossa ja muodostamaan kääpiögalakseja, jotka koostuvat peräti kahdesta sadasta miljoonasta Auringon kaltaisesta nuoresta tähdestä. Tutkijat aikovat käyttää kehittämäänsä havaintotekniikka muihinkin törmääviin galakseihin. ”Haluamme ymmärtää, miten universumi rakentuu”, tiivistää menetelmän kehittänyttä tutkimusryhmää johtava Sarah Higdon New Scientist –lehdessä.