Erityisen haitallisia ovat tuoreen tutkimuksen mukaan prosessoidut lihatuotteet kuten makkarat, pekoni ja leikkeleet. Kuva: Pete Aarre-Ahtio
Erityisen haitallisia ovat tuoreen tutkimuksen mukaan prosessoidut lihatuotteet kuten makkarat, pekoni ja leikkeleet. Kuva: Pete Aarre-Ahtio

Liha on monipuolinen ravintoaineiden lähde, mutta se on kääntynyt terveyden kannalta negatiiviseksi asiaksi.

Runsas punaisen lihan syöminen on terveydelle haitallista, kasvava joukko tutkimuksia osoittaa. Nyt laaja yhdysvaltalainen tutkimus kertoo, että lihansyönnin lisääminen on yhteydessä kohonneeseen kuoleman riskiin.

Kun ruokavalioon lisättiin puoli annosta lihaa päivässä, kuoleman riski kasvoi kymmenellä prosentilla. Tutkimus seurasi kymmeniätuhansia ihmisiä.

Harvardin yliopiston tutkijoiden johtaman tutkimuksen julkaisi arvostettu lääketieteen lehti British Medical Journal (BMJ) tuoreessa numerossaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aiemmat tutkimukset ovat paljastaneet laajan kirjon terveyshaittoja, jotka kytkeytyvät punaisen lihan runsaaseen kulutukseen. Niillä ihmisillä, jotka syövät runsaasti punaista lihaa, on kasvanut riski sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verosuonisairauksiin sekä suolistosyöpiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erityisen haitallista näyttää olevan prosessoitujen lihatuotteiden kuten erilaisten makkaroiden, pekonin ja leikkeleiden syöminen. Niiden kulutuksen on havaittu olevan yhteydessä myös kohonneeseen verenpaineeseen ja joihinkin keuhkosairauksiin.

Uusimmat tulokset eivät siksi yllätä Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmia.

”Kaikki ne sairaudet, joihin liha vaikuttaa – lähinnä paksusuolensyöpä, kakkostyypin diabetes sekä sydän- ja verisuonisairaudet – ovat kuolleisuuden selittäjinä vahvoja. Ei ole yllätys, että liha selittää myös kuolleisuutta”, Fogelholm sanoo.

Käsitys lihasta on muuttunut 20:n viime vuoden aikana huomattavasti.

Liha on erittäin monipuolinen ravintoaineiden lähde. Vielä 1990-luvulla ruokavalioiden laadun arvioinnissa oletettiin, että liha ja ainakin vähärasvainen liha on pikemmin hyvä kuin huono asia, Fogelholm muistelee.

Nyt punainen liha on alettu laskea niin Yhdysvaltain kuin Suomen ruokavalioarvioinneissa terveyden kannalta negatiiviseksi asiaksi.

”Meidän ymmärryksemme lihasta ja terveydestä on muuttunut ihan selkeästi”, Fogelholm sanoo.

BMJ:n tuoreessa julkaisussa on seurattu kymmeniätuhansia terveydenhuollon ammattilaisia Yhdysvalloissa vuosina 1986–2010. Lopullisessa analyysissä oli yli 53 000 naissairaanhoitajaa ja lähes 28 000 terveydenhuollon ammattilaisina työskennellyttä miestä.

Otos ei edusta koko väestöä, sillä osallistujat ovat keskimääräistä koulutetumpia ihmisiä.

Seurantatutkimuksessa tarkasteltiin kaikkiaan 1,2 miljoonaa ihmisvuotta, ja kuolemantapauksia rekisteröitiin yli 14 000.

Tässäkin tutkimuksessa prosessoitu liha näytti haitallisemmalta kuin ei-prosessoitu.

Kun ruokavaliossa oli puoli annosta enemmän prosessoituja lihatuotteita päivässä, yhteys kuolemanriskiin kasvoi 13 prosentilla. Kun ei-prosessoitua punaista lihaa lisättiin puoli annosta, havaittiin yhdeksällä prosentilla kasvanut kuoleman riski.

Punaiseksi lihaksi laskettiin nauta, porsas ja lammas. Yksi annos ei-prosessoitua lihaa tarkoitti 85 grammaa.

Prosessoiduissa lihatuotteissa annos täyttyi pienemmillä grammamäärillä. Esimerkiksi pekonissa yksi annos tarkoitti kahta siivua eli 13 grammaa, hot dog -nakissa 45 grammaa ja makkarassa tai salamissa 28 grammaa.

Kun osallistujat vaihtoivat yhden päivittäisen liha-annoksen kalaan, riski kuolla seuraavan 8 vuoden aikana laski 17 prosentilla.

Punaisen lihan korvaaminen pähkinöillä, täysjyväviljalla, siipikarjalla, kasviksilla, munilla ja maitotuotteilla näytti myös hyödyttävän terveyttä.

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen heikkous on siinä, ettei se pysty vahvistamaan syy–seuraussuhteita vaan ainoastaan havainnoi yhteyksiä.

Punaisen lihan terveysvaikutuksia tarkastelleiden tutkimusten ja meta-analyysien linja on kuitenkin Fogelholmin mukaan erittäin johdonmukainen: punaisen lihan syönti on selvästi yhteydessä terveyshaittoihin.

”Pieni pulma näissä laajoissa seurantatutkimuksissa on se, että niillä ihmisillä, jotka käyttävät paljon lihaa, on paljon kaikenlaisia muita huonoja elintapoja. Eniten lihaa syövillä on keskimäärin epäterveellisemmät elintavat kuin niillä, jotka syövät hyvin vähän lihaa. Sama koskee virvoitusjuomien käyttöä.”

Muut epäterveelliset elintavat voivat sekoittaa tutkimuksen tuloksia. Ne pitäisi siksi pystyä siivoamaan pois. Se onnistuu tilastollisilla malleilla tiettyyn rajaan saakka mutta ei välttämättä täysin.

Ensinnäkään kaikkia ”sekoittavia tekijöitä” ei aina tiedetä. Lisäksi esimerkiksi liikunnan kaltaisia muuttujia ei pystytä tämänkaltaisissa laajoissa tutkimuksissa mittaamaan täsmällisesti.

”Arvioni lihan ja lihavalmisteiden terveysyhteyksistä on se, että on asioita, jotka ovat syy–seuraussuhteessa ja niillä on itsenäinen vaikutus. Mutta yhteyttä pikkaisen vahvistaa se, että sinne jää sekoittavien tekijöiden vakioimatonta vaikutusta”, Fogelholm sanoo.

Punaista ja prosessoitua lihaa tulisi syödä enintään 500 grammaa viikossa, nykysuositus kuuluu. Se ylittyy 79 prosentilla suomalaismiehistä ja 26 prosentilla suomalaisnaisista.

Käytännössä 500 gramman sääntö tarkoittaa enintään kolmea punaisen lihan ateriaa viikossa. Niistä korkeintaan yksi saisi olla prosessoitua lihaa, Fogelholm sanoo.

”Sen enempää annoskokoja ei tarvitse pohtia.”

Suomessa ei ole laskettu erilaisille lihatuotteiden annoksille erityisiä grammamääriä, kuten yhdysvaltalais­tutkimuksessa on tehty.

Punaisen lihan korvaaminen siipikarjalla on professorin mukaan hyvä askel, jos lihasta luopuminen tuntuu vaikealta. Parempi olisi kuitenkin korvata liha kalalla ja kasviproteiineilla, ja niistä erityisesti palkokasveilla.

Terveyssyiden lisäksi lihan syöntiä kannattaa vähentää myös ilmastosyistä, Fogelholm huomauttaa.

asdf
Seuraa 
Viestejä12421

Idunpurija kirjoitti:
Siinä taas yrttisikaa, yrttejä, rehuja, muna, riisiä ja tulinen somtam. Pääpaino vihanneksilla mutta lihaakin noin 200g. Lihan kanssa pitää syödä tulehdusta ehkäiseviä yrttejä. Väittäisin että kokonaisuus terveellisempi kuin pelkkä kavisöyhötys.

Pääasiassa hyvän näköisiä ja ihan maallikon haitarituntumalla terveelliseltä vaikuttavia nämä thaikkuruokakuvat. Omaan makuun aika reilusti riisiä niissä on, mutta muita kasviksia herkullisen näköisessä muodossa. Veikkaan, että länkkäreillekin menis paremmin kasvit alas, jos niitä yleisesti osattaisiin valmistaa vähän maistuvammiksi. Tai jos liha olisi kalliimpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla