Maan radan leikkaa ainakin 15000 asteroidia. Kuva: Arizona University
Vaaleita aubriittikiviä löytyy myös Maasta. Kuva: Wikimedia Commons

Pala on irronnut jättiläiskimpaleesta.

Avaruudesta on löytynyt pienin tähän asti tunnettu asteroidi. Jos 2015 TC25 iskeytyy Maahan, ei tarvitse pelätä mittavia tuhoja. Sen koko on kaksi metriä.

Arizonan yliopiston tähtitieteilijä Vishnu Reddy pystyi ryhmineen löytämään näin pienen kappaleen, koska se on niin kirkas, kertoo Reddy tiedotteessa. Asteroidi heijastaa laskujen mukaan 60 prosenttia auringonvalosta, joka siihen osuu.

Asteroidi löytyi Arizonan yliopiston kartoituksessa, joka tehtiin jo lokakuussa 2015. Silloin asteroidi ohitti maapallon vain 128 000 kilometrin päästä. Se on alle kolmasosa Maan ja Kuun keskietäisyydestä.

Tutkakuvassa ja videossa näkyy asteroidin rata.

Reddyn mukaan tutkimus osoittaa, että asteroidin pinta on harvinaista vaaleaa kiveä, jonka nimi on aubriitti.Kivessä on enimmäkseen silikaatteja, joita syntyy hapettomassa ympäristössä hyvin korkeissa lämpötiloissa. Vain yksi tuhannesta Maahan pudonneesta meteoriitista kuuluu tähän kivien luokkaan.”Meillä on ensi kertaa tarkkaa tietoa näin pienestä asteroidista, joka on itse asiassa meteoroidi”, sanoo Reddy. Hän tarkoittaa, että Maan ilmakehään osuessaan se melko varmasti palaisi kokonaan eikä isoja osia iskisi Maahan.Asteroidit ovat kivistä ylijäämää ajalta, jolloin aurinkokunta muodostui. Suurin osa niistä kiertää Aurinkoa asteroidivyöhykkeellä Marsin ja Jupiterin välissä. Osa asteroideista leikkaa Maan kiertoradan. Sellaisia on löytynyt jo 15000. Niitä seurataan muita asteroideja tarkemmin. Joku näistä kivistä voi törmätä ennen pitkää Maahan.Pikku asteroidi pyörähtää akselinsa ympäri kerran kahdessa minuutissa. Siltä näyttää puuttuvan tumma pölypeite, joka on usein isoilla asteroideilla. Reddy uskoo, että pieni kivi on lohjennut isommasta asteroidista nimeltä 44 Nysa. Se on myös kirkas asteroidi, joka kiertää Aurinkoa asteroidivyöhykkeellä. Nysa on jo suurkaupungin kokoluokkaa.