Genomiltaan maailman pienin eliö elää keltaisessa osassa <i>Pachypsylla venusta</i>-hyönteisen sisuksissa. Kuva: Nancy Moran
Genomiltaan maailman pienin eliö elää keltaisessa osassa Pachypsylla venusta-hyönteisen sisuksissa. Kuva: Nancy Moran

Carsonella ruddiilta puuttuu monta olennaiseksi oletettua geeniä.

Carsonella ruddii -bakteerilla on vain 182 geeniä, mikä tekee siitä vähägeenisimmän tunnetun otuksen. Eliön juuri kartoitettu genomi on vain kolmasosa entisestä ennätyksestä, ilmoittaa yhdysvaltalais-japanilainen tutkijaryhmä Science-lehdessä.

Carsonella ruddii elää symbioosissa Pachypsylla venusta -hyönteisen kanssa. Siksi se tarvitsee vähän ohjeita elääkseen.

Tästä huolimatta genomin piskuisuus yllätti tutkijat.
"Carsonellalta puuttuu geenejä, joita pidetään organismille elintärkeinä. Asian selittäminen tulee paljastamaan erittäin olennaista tietoa solujen toiminnasta", lupaa tutkijaryhmän jäsen, professori Nancy Moran Arizonan yliopistosta.

Tutkijat ounastelevat, että osa bakteerin geeneistä on siirtynyt hyönteisen genomiin ja palvelee bakteeria sieltä käsin. Genomin pienuus saattaa tutkijoiden mukaan myös viitata siihen, että Carsonella-bakteeri on muuntumassa hyönteisen solun kiinteäksi osaksi, organelliksi.