Intialaistutkijat tarjoavat helpotusta niille, jotka haluavat herkutella palkokasveilla ilman hajuhaittoja. Kun papuja ja herneitä säteilytetään, niiden sokeriketjut hajoavat ja ilmavaivat vähenevät merkittävästi, vakuuttavat So Jammala Machaiah ja Mrinal Pednekar Food Chemistry ja New Scientist –lehdissä.

Kaksikko pommitti papuja kobolttikanuunalla, jossa koboltti-60-isotooppi lähettää voimakasta gammasäteilyä. Sen jälkeen he liottivat papuja tavalliseen tapaan kaksi päivää vedessä. Säteilytys ja liotus vähensivät lyhytketjuisten sokerien määrää jopa 80 prosentilla. Pelkällä liotuksella pudotus jäi puoleen. Säteilytyksellä tuhotaan yleensä ruokamyrkytysbakteereita. Se ei tee ruoka-aineista radioaktiivisia.

Pieru eli flatulenssi on suolistobakteerien ravintoainekäymisen tuotteena syntyvää kaasua. Palkokasvien hiilihydraateista iso osa on lyhytketjuisia sokereita, raffinoosia, stykoosia ja verbaskoosia, joita ruoansulatuskanavan entsyymit eivät pysty pilkkomaan. Imeytymättömät sokerit ovat mikrobien herkkua ja kiihdyttävät kaasunmuodostusta. Sitä kertyy vuorokaudessa noin 7-8 desilitraa. Jokainen meistä rupsauttelee keskimäärin 15-20 kertaa päivässä.