Seitsemänvuotias poika sai uuden ihon, joka toimii täysin terveesti. Poika pystyy nyt pelaamaan jalkapalloakin. Kuva Nature, News&Views

Uutta ihoa valmistui kaiken kaikkiaan 0,85 neliömetriä. Uusi iho toimii yhtä hyvin kuin normaali terve iho.

Seitsemänvuotias poika sai lähes kokonaan uuden, geenimuokatuista soluista kasvatetun ihon Saksassa.

Siirre kattaa 80 prosenttia lapsen ihopinnasta ja toimii aivan normaalisti, kertovat operaation tehneet kirurgit ja tutkijat Nature-tiedelehdessä.

Uuden ihon saanut lapsi sairastaa niin sanottua junktionaalista epidermolyysi bullosaa. Vakava perinnöllinen sairaus aiheuttaa ihoon rakkuloita ja kroonisia haavaumia. Ihon uloin kerros orvaskesi irtoaa helposti alla olevasta verinahasta.

Sairauteen ei ole hoitoa, ja se voi olla tappava.

Pojan ihossa oli syntymästä saakka ollut rakkuloita joka puolella kehoa. Hänen tilansa paheni joitakin viikkoja ennen kuin hän saapui saksalaisen Ruhrin yliopistosairaalaan Bochumissa. Hän menetti pian 60 prosenttia ihostaan.

Kun geenimuokattua ihosiirrettä lopulta kokeiltiin, ihosta oli tuhoutunut 80 prosenttia.

Ihosiirre kasvatettiin soluista, jotka otettiin lapselta niistä kohdista ihoa, joissa ei ollut rakkuloita. Ihosoluihin siirrettiin viruksen avulla terve geenimuunnos, joka korvasi tautia aiheuttavan geenimuodon kaikissa soluissa.

Solut kasvoivat toimiviksi sarveissoluiksi. Ne ovat ihon ylimmän kerroksen eli epidermiksen yleisimpiä solutyyppejä.

Uutta ihoa valmistui kaikkiaan 0,85 neliömetriä. Kasvatettu iho lisättiin lapselle dermiksen eli verinahan päälle kahdessa eri pääoperaatiossa.

”Perusmenetelmä on hyvin samanlainen kuin se, mitä on aiemmin käytetty palovammapotilaille. Ero on siinä, että me teimme geneettisiä muutoksia”, Modenan yliopiston professoriin Michele De Luca kommentoi Naturen tiedotustilaisuudessa.

Uusi iho kiinnittyi hyvin alla olevaan verinahkaan ja parani normaalisti. Se ei muodostanut rakkuloita vielä kaksi vuotta operaation jälkeenkään.

Neljässä kuukaudessa uudistunutta ihoa oli kasvanut myös vauriokohtien päälle. Kuva: De Luca et al, Nature

Kaiken kaikkiaan tutkijat toteavat, että pojan ihoa voi nyt verrata normaaliin, terveeseen ihoon.

”Iho ei tarvitse mitään voiteita. Se on sileä ja vakaa. Jos poika saa kolhuja niin kuin kouluikäiset lapset tuppaavat saamaan, ne paranevat normaalisti”, kertoi lastenlääkäri Tobias Rothoeft Ruhrin yliopistosairaalasta.

Ratkaisevaa siirteen onnistumiselle oli, että lähtösoluissa oli riittävästi kantasoluja.

Koska ihosolut olivat muuntogeenisiä, tutkijat pystyivät seuraamaan solujen jakautumista keholla. Kahdeksan kuukauden kuluttua oli jäljellä vain kantasolujen jälkeläisiä, ei muiden solutyyppien. Ihon normaali uusiutumien oli kantasolujen varassa.

”Kun ihon uusii kantasoluista, ne käyttäytyvät kuten kantasolujen kuuluukin ja uudistavat orvaskeden normaalisti”, De Luca sanoi.

Hyksin palovammakeskuksen osastonylilääkäri, plastiikka­kirurgi Jyrki Vuola kehuu saavutusta.

”Periaatteessa lähestymistapa on täsmälleen oikea. Kokeiluluontoista geenihoitoa voidaan hengenvaarallisessa tapauksessa käyttää, vaikka sivuvaikutuksia ei varmuudella tunneta.”

Hoito lupaa apua niille, jotka sairastavat epidermolyysiä. Palovammojen korjaamiseen menetelmä ei juuri sovellu, koska siirteet korvaavat vain ulointa ihoa.

Tietämätön luulee tietävänsä politiikassakin