Kuva: Nasa.

Havainnot pimeän aineen poissaolosta eräiden elliptisten galaksien reunamilla eivät pidäkään paikkansa.

Yli 30 vuotta sitten huomattiin, että noin 90 prosenttia galaksien aineesta on ns. pimeää ainetta, josta tiedämme vain siksi, että sen vetovoima saa galaksien laitojen tähdet nopeaan liikkeeseen. Vaikka Linnunradan kaltaisten spiraaligalaksien tähtien nopeudet on helpompi mitata kuin elliptisten galaksien, pidettiin selvänä, että pimeää ainetta löytyy myös jälkimmäisistä. Nehän muodostuvat kahden spiraaligalaksin törmätessä toisiinsa. Äskettäin tehty tutkimus kuitenkin ravisteli perinteistä kuvaa universumista. Siinä selvisi että joidenkin elliptisten galaksien reunimmaisten tähtien liikkeissä ei näy pimeän aineen vaikutusta.

Nyt hämmentyneet tähtitieteilijät voivat rentoutua, sillä pimeä aine kontrolloi jälleen tuttuun tapaansa universumin jokaista galaksia. Avishai Dekel ja hänen työtoverinsa ovat tutkineet tilannetta tietokonesimulaatioin ja havainneet, että kahden spiraaligalaksin törmäyksessä voi muodostua elliptinen galaksi, jonka tähdet liikkuvat hitaasti, vaikka galaksissa onkin pimeää ainetta tavallinen määrä. Turvallinen pimeys ympäröi siis jälleen galaksit. Tutkimus julkaistiin tuoreessa Nature-lehdessä. Siitä kertoi myös muun muassa Santa Cruzin yliopiston tiedote.