Kuva: Nasa

Pimeän energian vaikutus saattaa näkyä aivan kotinurkillamme.

1900-luvun lopulla tutkijat huomasivat, että universumi laajenee kiihtyvään tahtiin. Kiihtymisen aiheuttajaa ei tunneta, mutta sitä nimitetään pimeäksi energiaksi. Pimeän energian piti vaikuttaa vain hyvin suuressa mittakaavassa, sillä galaksijoukkojen vetovoiman oletettiin voittavan pimeän energian vaikutuksen. Nyt italialaisen tähtitieteilijän tietokonesimulaatiot osoittavat vallan muuta.

Fabio Governato teki universumin laajenemista matkivan tietokoneohjelman jo 1997. Hän simuloi universumin laajenemista alusta tähän päivään asti erilaisista lähtötilanteista ja vertaa tuloksia havaittuun universumiin. Ilman pimeää energiaa hänen simulaatiotuloksensa eivät sovi yhteen Paikallisesta galaksijoukosta tehtyihin havaintoihin. Joukko, johon Linnunratakin kuuluu, koostuu 30 galaksista.

Pimeän energian vaikutus näyttää siis alkavan heti Paikallisen galaksijoukon ulkopuolella noin viiden miljoonan valovuoden päässä täältä. Aiemmin sen vaikutuksen oletettiin näkyvän vasta miljoonien valovuosien päässä. Governaton ja kumppaneiden tutkimustulos julkaistiin Monthly Notices of the Royal Astronomical Society –lehdessä. Siitä kertoo myös uutispalvelu Space.com.