Hubblen kuvaamia kaukaisia supernovia. Kuva: NASA, ESA, and A. Riess (STScI)

Hubble-avaruuskaukoputken havainnot kertovat, että avaruuden laajenemista kiihdyttävää pimeää energiaa oli jo yhdeksän miljardia vuotta sitten.

Hubble-avaruuskaukoputken havainnot osoittavat, että avaruuden laajenemista kiihdyttävää pimeää energiaa oli jo yhdeksän miljardia vuotta sitten.

Koko universumista 70 prosenttia on pimeää energiaa. Silti sen läsnäolo hoksattiin vasta vuonna 1998. Siitä ei tiedetä vieläkään mitään muuta kuin että se potkii universumia laajenemaan yhä nopeammin. Muutaman viime vuoden aikana tutkijat ovat kysyneet muun muassa, onko universumissa aina ollut pimeää energiaa ja onko sen määrä ollut koko ajan sama.

Nyt Hubblella havaittiin kaukaisia supernovia, joiden perusteella voidaan laskea, miten universumin koko on kasvanut ajan kuluessa. Näiden havaintojen perusteella näyttää siltä, että pimeää energia on kiihdyttänyt universumin laajenemista vähintään yhdeksän miljardia vuotta.

"Tuoreimman johtolankamme mukaan asia, jota nimitämme pimeäksi energiaksi, ilmeni jo yhdeksän miljardia vuotta sitten, joskin suhteellisen heikkona", sanoo Johns Hopkinsin yliopiston tutkija Adam Riess Hubblen tiedotteessa.