Kuvan tummansininen rengas osoittaa, missä pimeä aineen renkaan laskettiin sijaitsevan. Rengasta ei siis kuvattu. Kuva: Nasa, Esa &  M.J.Jee
Kuvan tummansininen rengas osoittaa, missä pimeä aineen renkaan laskettiin sijaitsevan. Rengasta ei siis kuvattu. Kuva: Nasa, Esa & M.J.Jee

Hubble-avaruuskaukoputki paikallisti pimeän aineen renkaan galaksijoukon ympäriltä.

Hubble-avaruuskaukoputki paikallisti galaksijoukon ympäriltä pimeän aineen renkaan. Tämä on vasta toinen kerta, kun pimeästä aineesta saadaan suoraa näyttöä.

26 prosenttia universumin aineesta on ns. pimeää ainetta. Se ei näy kaukoputkissa, mutta sitä tiedetään olevan, koska sen vetovoima vaikuttaa kirkkaan aineen liikkeeseen. Tähdet eivät pysyisi galakseissa, eivätkä galaksit galaksijoukoissa ilman pimeän aineen vetovoimaa.

Galaksijoukkojen ympärillä oletetaankin olevan pallomainen, pimeän aineen halo. Galaksijoukko Cl 0024+17 on ilmeisesti törmännyt joskus toiseen galaksijoukkoon, sillä sen halosta on irronnut "ylimääräinen" kuori, joka näyttää kaksiulotteisessa kuvassa renkaalta.

Rengas paljastui niin sanotulla gravitaatioilmiöllä. Linssinä toimii galaksijoukko Cl 0024+17. Sen vetovoima muuttaa kauempaa tulevan valon kulkureittiä. Muutoksesta lasketaan, miten galaksijoukon vetovoima ja massa on jakaantunut. Näin näkyy näkymätönkin massa eli pimeä aine.

Renkaasta kertoo Hubblen tiedote.