Hyvin suurienergiaista gammas

Suurienergiaista gammasäteilyä pukkaa, mutta lähteitä ei näy. Saksalaistutkijat ihmettelevät kahta näkymätöntä mutta aktiivista kohdetta omassa galaksissamme.

Linnunradasta on löytynyt kahdeksan uutta kohdetta, jotka säteilevät hyvin suurienergiaista gammasäteilyä. Kahdelle niistä ei ole vielä havaittu näkyvää vastinetta. Tämä saa tähtitieteilijät puhumaan pimeistä kiihdyttimistä.

Gammasäteily muodostuu fotoneista, joiden energia vaihtelee. Matalaenergistä gammasäteilyä syntyy esimerkiksi, kun aine kuumenee kiertyessään mustaan aukkoon. Hyvin suurienergiaista gammasäteilyä oletetaan muodostuvan supernovia ympäröivien, laajenevien kaasupilvien ja nopeasti pyörivien pulsarien magneettikentissä, joissa hiukkaset kiihtyvät hurjiin nopeuksiin.

Saksalainen Felix Aharonian työtovereineen tutki Linnunradan keskustan aluetta Namibiassa sijaitsevilla HESS-kaukoputkilla (High Energy Stereoscopic System). Ryhmä löysi kahdeksan hyvin suurienergiaista gammasäteilijää. Niistä kukin on kymmenien valovuosien kokoinen. Kolme lähteistä liittyy supernovajäännöksiin ja kolme pulsareihin, mutta kahden kohdalla ei näy mitään. Scientific Americanin verkkouutinen kertoo, että paikkoja tutkittiin myös radio- ja röntgenkaukoputkilla, mutta mitään ei havaittu.

”Kahden kohteen vastineen puuttuminen viittaa siihen jännittävään mahdollisuuteen, että Linnunradassa olisi ennestään tuntemattomia pimeitä hiukkaskiihdyttimiä”, toteaa työryhmä, joka julkaisi tutkimustuloksensa Science-lehdessä.

Scientific Americanin verkkouutinen .