Kääpiögalaksissa NGC 1569 syntyy erityisen runsaasti tähtiä. Kuva: ESA, NASA ja Peter Anders

Nyt tiedetään, miten tähti syntyy.

Tutkijat ovat vihdoin varmoja siitä, miten tähti syntyy. Prosessiin tarvittava spiraalimainen magneettikenttä havaittiin nyt ensimmäistä kertaa.

Tähdet syntyvät luhistumalla kaasu- ja pölypilvissä. Kun luhistuminen on alkanut, tähtialkio pienenee pienenemistään. Koon kutistuessa sen pyöriminen kiihtyy samasta syystä kuin kaunoluistelijan piruetti. Lopulta tähtialkio pyörii niin lujaa, että pyörimisenergia estää tähteä syntymästä.

Tähtialkion on siis jotenkin päästävä eroon pyörimisenergiastaan. Jo pitkään on uumoiltu, että tämä onnistuu kaasupilven magneettikentän kautta. Pyörivä tähtialkio saattaa kiertää kentän spiraalimaiseksi rakenteeksi, joka puolestaan voisi ryystää luhistuvasta tähtikandidaatista kaasua. Siten alkio menettäisi pyörimisenergiaa ja päätyisi loistamaan tähtenä.

Nyt Havaijilla sijaitsevan Clerk Maxwell – kaukoputken apulaisjohtajana toimiva Antonio Chrysostomou työtovereineen havaitsi luhistuvasta tähdestä lähtevien kaasusuihkujen polarisaatioita. Mittaustuloksista voidaan päätellä, että kyseessä on juuri spiraalimainen magneettikenttä.

Tutkimus julkaistaan tänään Nature-lehdessä.