Ariane 5 laukaisualustallaan. Kuva: ESA - S. Corvaja

Euroopan avaruusjärjestön Planck- ja Herschel-satelliitit lähtivät matkaan Ariane 5-kantoraketilla torstaina klo 16.12 Suomen aikaa. Laukaisu sujui suunnitelmien mukaan.

Euroopan avaruusjärjestön Planck- ja Herschel-satelliitit laukaistiin avaruuteen Ariane 5-kantoraketilla torstaina klo 16.12 Suomen aikaa. Laukaisu sujui suunnitelmien mukaan Ranskan Guyanassa sijaitsevasta Kouroun avaruuskeskuksesta.

Kaksikon tiet eroavat pian laukaisun jälkeen. Ne suuntaavat itsenäisesti omille kiertoradoilleen noin 1,5 miljoonan kilometrin päässä sijaitsevaan toiseen Lagrangen pisteeseen, joka on painovoiman kannalta vakaa havaintopaikka. Mittauksensa ne päässevät aloittamaan loppukesästä.

Planckia ja Herscheliä pidetään vuosikymmenen tärkeimpinä satelliittihankkeina. Niiden on tarkoitus toimia noin kolmen vuoden ajan, mutta mittaustulosten käsittely työllistää kosmologeja ja tähtitieteilijöitä vielä pitkään tämän jälkeenkin.

Planck mittaa ennätystarkkaan kosmisen taustasäteilyn eli alkuräjähdyksen jälkihehkun lämpötilaa ja polarisaatiota. Siltä odotetaan entistä luotettavampia vastauksia moniin maailmankaikkeuden alkua ja rakennetta koskeviin kysymyksiin, kuten inflaation eli maailmankaikkeuden alkuröyhtäisyn yksityiskohtiin.

Herschel puolestaan on maailman suurin avaruuskaukoputki 3,5 metrin läpimittaisella peilillään. Se havainnoi infrapuna-aaltoja ja lyhyitä radioaaltoja. Näitä taajuuksia ei ole aiemmin kartoitettu. Herschel näkee syvälle galaksien keskustoihin ja sen odotetaan löytävän tähtien synnyinkehtoja ja tarkentavan käsitystämme galaksien kehityksestä.

Molempien satelliittien mukana on suomalaista huippuosaamista. Yksi Planckin mittalaitteista, äärimmäisen herkkä radiovastaanotin on VTT:n ja TKK:n MilliLabin ja DA-Design Oy:n taidonnäyte. Lisäksi satelliitissa pyörii Metsähovin tutkijoiden koodaama datankäsittelyohjelmisto.

Herschelin maailman vaativimmaksi luonnehditun jättipeilin hionnasta vastasi suomalainen Opteon Oy. Havaintolaitteiden lämpötilaa mahdollisimman lähellä absoluuttista nollapistettä ylläpitävä tekniikka on puolestaan Patrian käsialaa. Molempien satelliittien toimintojen ohjauksesta ja valvonnasta vastaa Space Systems Finland Oy:n ohjelmisto.

Suomalaistutkijat ovat osallistuneet monilla muillakin tavoilla hankkeen suunnitteluun ja pääsevät myös hyödyntämään satelliittien mittaustuloksia.

Lue lisää Planckin ja Herschelin tavoitteista Tiede-lehden 4/ 2009 artikkelista Kahden keikka alkaa kohta.

Lue myös Syksy Räsäsen blogipostaus Ylös tulenpyörteessä.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.