Näin Maan lämpötila muuttuu sitä mukaa, kun Auringon säteily voimistuu satojen miljoonien vuosien kuluessa. Kuva: Jérémy Leconte

Kasvihuoneilmiö pysyy aisoissa luultua lähempänä tähteä.

Elämälle sopiva planeetta voi sijaita lähempänä tähteään kuin on aiemmin uskottu. Tämä selvisi, kun tutkijat mallinsivat niin sanottua karkaavaa kasvihuoneilmiötä, joka saa valtameret haihtumaan vesihöyryksi. Tapahtumasarja vaatiikin käynnistyäkseen arvioitua runsaampaa auringonsäteilyä, raportoivat tutkijat Naturessa.

Planeetan elinkelpoisuus edellyttää, että vesi voi esiintyä nestemäisenä. Karanneen kasvihuoneilmiön oloissa kaikki vesi on haihtunut ilmaan. Koska prosessi alkaa tutkimuksen mukaan vasta lähempänä Aurinkoa, mahdollisen elämän vyöhyke levenee sisäänpäin.

Aiemmat mallit karkaavasta kasvihuoneilmiöstä eivät ole ottaneet huomioon esimerkiksi pilvien vaikutusta ilmaston vakauteen. Tutkija Jérémy Leconte pariisilaisesta Pierre Simon Laplace -tutkimuslaitoksesta kehitti työtovereineen monipuolisemman ilmastomallin, jonka perusteella he laskivat, että elämän alue alkaa Maan kaltaisille planeetoille 0,95 tähtitieteellisen yksikön päässä Auringosta. Yksi tähtitieteellinen yksikkö on Maan keskimääräinen kiertoetäisyys. Venus sijaitsee 0,72 yksikön päässä.

Uusi arvio tarkoittaa, että Maan kaltaisia eksoplaneettoja voi alkaa etsiä entistä lähempää tähtien kyljestä.

Planeetan elämänvyöhyke laajeni