Kuva: Schaller/NASA/ESA/STScI

Aurinkokunnan ulkopuolelta on löytynyt viisi uutta planeettaa, jotka kiertävät tähtensä ennätysmäisen nopeasti. Kaikki taittavat kieroksensa alle Maan vuorokaudessa, ja lyhimmän planeetan vuosi on alle kymmenen tunnin pituinen.

Kailash Sahu raportoi kaahailijaplaneetoista Nature-lehdessä. Hän ehdottaa, että ne muodostaisivat uuden ultralyhytjaksoisten planeettojen luokan USPP:n (Ultra-Short-Period Planets).

Tutkijat etsivät Hubble-avaruuskaukoputkella planeettoja Linnunradan keskuspullistuman tähtien ympäriltä. Planeetat tunnistettiin tähden kirkkauden vaihtelun perusteella, sillä tähden editse liikkuva kiertolainen saa sen himmenemään aavistuksen. Tutkittu alue oli pieni, mutta tähtiä oli 180 000. Kaiken kaikkiaan planeettaehdokkaita ilmaantui 16. Jupiterin kokoluokkaa olevat nopeat planeetat löytyivät niiden joukosta.

Planeetan on oltava hyvin lähellä keskustähteään, jotta se ehtii taittaa kierroksensa alle vuorokaudessa. USPP:t kiertävät suhteellisen himmeitä tähtiä, joiden kirkkaus ei riitä kiehauttamaan niitä olemattomiin.